Nomineringar och motiveringar - Magnet Awards Sverige
Magnet Awards är en ny tävlingsarena där arbetsgivare från olika världar får mäta sina styrkor mot varandra. En festkväll där vi hedrar årets bästa kommunikationsarbete inom Employer Branding och rekrytering i Sverige.
Employer Branding, rekrytering
16782
page-template-default,page,page-id-16782,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive
 

Nomineringar och motiveringar

Magnet Awards 2018: nomineringarna

 

Tävlingskategori: Studenter

Nominerade

BILLERUDKORSNÄS ”What if?”

ERICSSON “Ericsson Uniteam”

ESSIQ “Att fånga in och hålla kvar”

OMEGAPOINT “Student-konferensen”

POLISEN “Är du redo för en större uppgift?”

SOS ALARM ”Hackathon – på liv och död”

SWECO SVERIGE ”Sweco Powertalk”

GULD

Ericsson med “Ericsson Uniteam

Att bygga interna influencers har visat sig vara en fullträff. Det har inte bara lyft varumärket som en attraktiv arbetsgivare hos studenter. Den långsiktiga strategin har också ökat den interna stoltheten, gett ett bättre rekryteringsunderlag och möjligheter att på ett effektivt sätt skapa relevant innehåll i många olika kanaler.

SILVER

Polisen med “Är du redo för en större uppgift?

Genom att skapa verklighetstroget innehåll som berör har denna aktör lyckats med sin utmaning – att markant öka antalet relevanta ansökningar till sin verksamhet. En uppmärksammad och effektiv kampanj som nått en bredd av önskvärda studentansökningar helt enkelt!

 

Tävlingskategori: Professionals

Nominerade

AKADEMISKA SJUKHUSET ”Svart på vitt”

BYGGCHEFERNA ”Byggbranschen är för bögar”

FÖRSVARSMAKTEN ”Många har många frågor”

SVERIGES RADIO ”Hos oss växer världen”

SWECO SVERIGE ”Connect”

TOBII ”Kista Galleria”

TRAFIKVERKET ”Projektledare”

GULD

Försvarsmakten med “Många har många frågor

Denna arbetsgivare har med en enkel idé skapat ett imponerande genomslag från ett tufft utgångsläge. Kampanjen har en väl genomarbetad strategi baserad på skarp målgruppsanalys. Med en inspirerande bredd på innehåll, från tryckt till rörligt, ett kanalval baserat på målgruppen och ett attraktivt koncept byggt på självdistans, transparens och egna interna ambassadörer finns inte mycket mer att önska vad gäller genomförandet. Kreativiteten att framställa vardaglighet på ett intressant och uppseendeväckande sätt är en svår konst och även här lyckas guldmedaljören. Med en effekt som dessutom överträffat målet och fått hela juryn att vilja söka sig till denna arbetsgivare.

 

SILVER

Sweco Sverige med “Connect

Juryns silvermedaljör har med sin kampanj visat att de gjort hemläxan och analyserat sin målgrupp exemplariskt. En på ytan klassisk kampanj men som med sin genomarbetade strategi, struktur och genomförande briljerar och sticker ut. Med en modern intern lösning har bolaget bevisat att det går att skapa ett referral system som troligen är långt starkare än rekryteringsföretagens egna. Kampanjen har med goda resultat visat att den ideala kandidaten aldrig är mer än sex handslag bort från dina egna anställda.

 

BRONS

Akademiska Sjukhuset med “Svart på vitt

Vår bronsmedaljör lyckas på ett kraftfullt och autentiskt sätt beröra och träffa oss rakt in i hjärtat. Kampanjen, greppet och ärligheten står ut i en bransch med enorm kompetensbrist och konkurrens, samtidigt som den på ett effektivt sätt visar oss utanför hur fundamentalt viktigt arbete dessa människor gör varje dag. Inte en reklamkampanj, inga påhittade slogans – bara äkta berättelser. Ett modigt, ambitiöst och väl genomarbetat projekt som bärs fram av medarbetarna och som kommer eka högt såväl internt som externt.

 

Tävlingskategori: Medarbetare

Nominerade

B3 ”Zebror och soffliggare”

CENTIRO ”Centiro Onboarding”

CLARION HOTEL ”Passion Coach”

CLARION HOTEL ”Talangjakten”

DANDERYDS SJUKHUS ”@akutendanderyd”

DER TOURISTIK NORDIC ”Apollo 2.0 • Project WE”

RAMBOLL ”Engineering for Life”

GULD

Ramboll med “Engineering for life

Med stark planning och analys, tydliga mål och siktet inställt på att koppla samman världar skapades en unik lösning för ingenjörer på lunchpromenad, medarbetare i fikarummet och hungriga småfåglar i vårvintern.

En genomarbetad kanalstrategi, smarta uttag väl genomförd kampanj levererade fina resultat mot tydliga effekttal och KPIer. Extra plus för att ge Danmark deras egen Ingvar i Børge. Nu ser vi med spänning fram emot nästa steg i en satsning som löper fram till 2021.

 

SILVER

DER Touristik Nordic/Apollo med “Apollo2.0/Project WE

I ett bolag där stoltheten för sitt ursprung ALLTID funnits lyckas man på ett strålande sätt förena intern med extern kommunikation och skapa kund- och medarbetarupplevelser samtidigt. Modern HR och organisationsutveckling applicerad blandar strukturella, kulturella och emotionella insatser och perspektiv. Resultatet imponerar med bl.a eNPS-förbättring i världsklass.

BRONS

B3 med “Zebror och soffliggare

Med ränderna i topp gjordes en elitsatsning i wellness på lagom nivå för alla – även kunder. Adrenalinstinn matchotradition angreps med humor och inkluderande, självklart iklätt egen unisexkollektion. Resultatet är imponerande, starkt kopplat mot kärnvärden och mätt och redovisat i skräddarsytt ROI.

 

Tävlingskategori: Social och etisk styrka

Nominerade

BYGGCHEFERNA ”Byggbranschen är för bögar”

CLARION HOTEL ”Talangjakten”

CREADOR ”My Dream Now”

FÖRSVARSMAKTEN ”We don’t always march straight”

ICA GRUPPEN ”Caroline Farberger”

SBAB ”Respekt & Jämlikhet”

SKANSKA SVERIGE ”Internationella ledarprogrammet”

GULD

Försvarsmakten med “We don’t always march straight

För helheten, känslan och äktheten bakom orden – som till exempel manifesterats av en karaoke-sjungande ÖB i Pride-tåget. Vinnaren lyckas här koka ner det universella budskapet till en enkel catchy fras som gör att den fått spridning och kärlek världen över.

Det här är kommunikation i sin finaste form. Den väcker emotioner, bryter genom vallen av fördomar och visar hur viktigt det är att leva varumärket fullt ut. Genom ett envetet och långsiktigt arbete, systematik och engagemang från hela organisationen marscherar kultur och varumärke i samma takt.

SILVER

ICA Gruppen med “Caroline Farberger

Att leva och besjäla ett liv fullt ut. Att våga hålla den linjen, trots att man inser att man riskerar allt. Det var så dramats första akt såg ut. Att helhjärtat och med öppna armar välkomna och stötta den förändring som komma skulle bottnar i en tydlig värdegrund, stor närvaro, omtanke och ett ordentligt mått av mod. Den här pristagare visar helt enkelt att det blir bäst när man står upp för att få vara just sig själv.

BRONS

Clarion Hotel med “Talangjakten

En organisation som länge fattat att medarbetarna berikar och utvecklar hela varumärket. En organisation som inte bara sticker ut hakan och säger att man är grym på att hitta de bästa talangerna. Man vågar också utmana definitionen av talang och utforskar nya vägar att visa den inneboende kraft som finns i alla människor. Med en tydlig strategi, kreativitet av första graden och ett energifyllt genomförande lyckas årets bronspristagare genom sin talangjakt både bygga kultur, skapa engagemang och fylla sina hotell med passionerade medarbetare.

Tävlingskategori: Digital förflytting

Nominerade

BONNIER NEWS ”Vi når och berör fler”

EVRY “Shape the future today”

iSTONE “Inbound rekrytering”

SKELLEFTEÅ KOMMUN “Var med och skapa Skellefteås framtid”

THE ABSOLUTE COMPANY “Breaking down silos?”

TRAFIKVERKET ”Pilot 80 projektledare”

VÄNERSBORGS KOMMUN ”Digital introduktion”

GULD

The Absolut Company med “Breaking down Silos with the Cultr app

Med trovärdighet, en tydlig strategi och ett exemplariskt genomförande så fullkomligt älskar vi nummer 1.
Med tekniska hjälpmedel förenas företagets anställda i gemenskap, kultur och känslor. Detta företag har lyckats övervinna geografiska hinder och involverar hela företaget i arbetet med Employer branding och kulturbyggande, med ett exemplariskt resultat som följd.

SILVER

Istone med “Inbound rekrytering

Genom att inventera vilka digitala marknads- och kommunikationsplattformar företaget redan hade tillgång till, men inte använde i rekryteringssammanhang, har företaget lyckats nyttja kraften i redan investerad teknik, för att ge mer kärlek till kandidatupplevelsen och väcka nyfikenhet hos en idag svårflörtad målgrupp.

Genom att fokusera på sina tre viktigaste kandidatmålgrupper och förenkla sin ansökningsprocess, har företaget ökat inflödet av dessa värdefulla kandidater med 860%. Det är en digital förflyttning i sitt Employer Branding-arbete som ska hyllas och uppmärksammas.

 

BRONS

Trafikverket med “Pilot 80 projektledare

Genom att våga gå sin egen väg och fokusera sina resurser på en effektiv rekryteringskanal har Trafikverket visat att en statlig organisation kan uppnå mycket bra rekryteringsresultat i en svårnavigerad och konkurrensutsatt kandidatmarknad. Genom att exekvera en effektiv, modern och skräddarsydd 100% digital rekryteringskampanj har man förmått att nå ut till och kommunicera med en smal väldefinierat målgrupp med mycket imponerande resultat. Vore otroligt roligt att se fler organisationer våga göra samma digitala förflyttning!

Tävlingskategori: Film & video

Nominerade

AKADEMIKERFÖRBUNDET SSR ”Fyra filmer om hot & våld”

CLARION HOTEL ”We are Clarion”

CRAMO ”We are shapers”

ESSIQ ”Konsultchefen”

SCANIA ”Work with IT at Scania!”

SOS ALARM ”Rekryteringsfilmer”

SVENSKA SPEL ”En större upplevelse”

TELIA COMPANY ”#PeopleOfTelia”

WISE PROFESSIONALS ”En väldigt viktig rekryteringsfilm!”

ÅF ”Making Future”

GULD

Clarion Hotel med “We Are Clarion

I en ytterst rörlig bransch lyckas guldmedaljören lyfta de passionerade personligheter som är grunden i hotell- och restaurangbranschen. De ger en bild av en verksamhet som bygger på de härliga, ödmjuka, knasiga, innovativa och snabbtänkta medarbetarna de har. Ett koncept som får mottagaren att snarare känna passionen, än läsa sig till den.

På ett mycket begåvat sätt kommunicerar man även vikten av mångfald och integration genom jobb, något som inger hopp och framtidstro. Med sitt budskap lyckas vinnaren skapa en jättepublik på Facebook, Instagram och Youtube där de förmedlar både varumärkeskännedom samt bygger en stolthet och ett ambassadörskap bland deras medarbetare.

SILVER

ESSIQ med “Konsultchefen

Med charm, skratt och igenkänningsfaktor bryter de med sin Göteborgshumor av på ett oväntat och härligt sätt. Glädjen och kreativiteten är smittsam och de lyckas på ett snyggt sätt locka oss till att vilja veta mer om både företaget och tjänsten. Effekten blir strålande med en film som får stor spridning, genererar många ansökningar och tre tillsatta gruppchefer.

De visar att de är ett företag som vågar gå utanför boxen, tänka nytt och skapar därmed faktiska resultat med en minimal budget. Approachen säger en del om bolagets kultur och dess förmåga att lita på individen och släppa dem fria. Man skrattar, blir nyfiken och vill veta mer!

Ibland krävs det att man chansar, går på känslan och är lite galen för det ska bli magi.

BRONS

Telia Company med “#PeopleOfTelia

Med mod & personlighet lyckas bolaget lyfta individen bakom titeln på ett sätt som trollbinder och ger oss en mänskligare, intimare och mer spännande bild av den nordiska giganten. De går på ett subtilt sätt till överdrift och bakar på så sätt in humor vilket får oss att dra på smilgroparna, samtidigt som man blir nyfiken och får en personligare relation till bolaget. Effekten blir en varm film som berör genom att lyfta fram unika personligheter på ett tilltalande sätt.

Här lyckas man ta till sig vad talangmarknaden vill ha vilket är att ge tillgång till hela individen, dess passioner och intressen.

En äkta home run i EP-arbete!

 

Tävlingskategori: Öppen klass

Nominerade

CLARION HOTEL ”Craziness att Clarion”

ERICSSON ”Ericsson Uniteam”

ESPRESSO HOUSE ”Sök utan CV”

ODDWORK ”World record: Make your dreams come true!”

QUALITY HOTEL ”Q-moment”

STATENS INSTITUTIONSSTYRELSE SiS ”Det gäller livet”

GULD

Clarion Hotel med “Craziness at Clarion

På ett kreativt och lekfullt sätt förmedlas tydligt företagets vision och kultur, och hur medarbetarna har fullt mandat att förverkliga sitt engagemang och därigenom skapa fantastiska kundupplevelser.

 

SILVER

SiS med “Det gäller livet

Med starka känslor och ett gediget hantverk bygger kampanjen stolthet hos medarbetarna och väcker intresset hos oss som inte tidigare kände till det viktiga jobb de gör.

 

BRONS

Ericsson med Ericsson Uniteam

En smart och målmedvetet genomförd kampanj där man genom att engagera influencers bland studenterna och låta målgrupperna själva bidra med innehåll tagit ett nytt grepp på sättet att bygga nätverk och närvaro hos högskolestudenter.

Tävlingskategori: Grand Prix

Nominerade

CLARION HOTEL

ERICSSON 

FÖRSVARSMAKTEN 

RAMBOLL 

THE ABSOLUT COMPANY 

VINNARE

Clarion Hotel

I en värld där kraven på HR är att bli en integrerad del av verksamheten och måste visa ROI för sina insatser. I en värld där Brand och Employer Brand blir alltmer symbiosa. I en värld där nöjda kunder och nöjda medarbetare är produkten av varandra och leder till både starka upplevelser och lönsamhet.

I den världen lever vi idag.

Dessa kopplingar har vinnaren av årets Grand Prix sedan länge sett och satt högst på ledningens agenda. Genom sin fullkomliga övertygelse, tydliga strategi och sitt mästerliga genomförande är deras omslutande Employer Branding-arbete inte bara imponerande men även enormt genuint. På en hårt konkurrensutsatt marknad och med sin karismatiske härförare har man kompromisslöst skapat sin egen kultur och med det ett internt engagemang som verkligen sticker ut och gör skillnad – från kandidatupplevelse till medarbetarupplevelse och hela vägen ut till kundupplevelse.

 

 

Magnet Awards 2017: vinnarna och motiveringarna

 

Årets kampanj student

Nominerade

BILLERUDKORSNÄS ”SUSTAINABILITY CHALLENGE”

NYMANS UR ”THE WATCHMAKER”

PVF Y&U ”STRÅLANDE UTSIKTER”

SCANIA ”STUDENT TOUR”

SETTERWALLS ADVOKATBYRÅ ”SKY IS THE LIMIT”

SKANSKA ”SVERIGETURNÉ”

VATTENFALL ”NEW CLEAR IDEAS”

GULD

BillerudKorsnäs med ”Sustainability Challenge”

En mycket snäv och hårt uppvaktad målgrupp och ett relativt oprofilerat arbetsgivarmärke brukar vara en hopplös kombo. Men här lyckas man med konststycket att väva ihop flera strategiska element och visar tydligt att en begåvad EB-strategi även kan innefatta affärsstrategi, produktutveckling och CSR. Vi gillar särskilt ambitionsnivån och lösningen i interaktionen med målgruppen. Dessutom har man skapat imponerande effekt med begränsade resurser.

SILVER

PVF, yrke & framtid med ”Strålande utsikter”

Ska man få genomslag i en målgrupp är det smart att också påverka de som påverkar. Detta är en kampanj i tre dimensioner som både tar politisk höjd, moderliga poänger och studenterna i handen. Här ser vi en mycket välintegrerad och genomtänkt lösning med en tydlig röd tråd. Ett rakt igenom väl genomfört hantverk med både kreativ och strategisk höjd. Vi tror dessutom effekten kommer att stärkas ännu mer över tid

BRONS

Scania CV AB med ”Scania Student Tour”

Vissa turnéer minns man bättre än andra. Som den här. Medaljören har skapat ett program för de flesta vakna timmarna på dygnet och låtit sina produkter stjäla rampljuset på ett avväpnande sätt. Därtill har man använt medarbetarna som språkrör på ett begåvat sätt, involverat målgruppen tidigt och flätat in ett tävlingsmoment som bygger relationer. Summan av detta gör att kampanjen spänner en både strategisk och kreativ båge som sänder effektiva pilar mot hårt uppvaktade studenter. Genuint och levererat med hög klass.

Årets kampanj Young Professionals

Nominerade

FÖRSVARSMAKTEN ”HUR MÅNGA SKÄL BEHÖVER DU?”

PARADOX ”WE ARE PARADOX”

SKANSKA ”REKRYTERINGSKAMPANJ”

TELE2 ”WE WANT YOU”

GULD

Försvarsmakten med ”Hur många skäl behöver du?”

Fantastiska resultat genom ett syftesdrivet tänk som flyger på en egen nivå. Konsten att tala om de stora frågorna i ögonhöjd och väcka intresset för ett komplext och samhällsviktigt uppdrag behärskar vinnaren till fulländning. Och med den hotfulla läge som många delar av världen befinner sig i är det befriande att man väljer en kommunikationslinje som bygger på gemenskap.

SILVER

Paradox Interactive med ”Paradox Interactive”

Många bäckar små. Med denna bransch arsenal och resurser hade man kunnat ösa in pengar, teknologi och kreativitet för att vinna målgruppens gunst. Istället jobbar man i det lilla och på ett strukturerat och metodiskt sätt – med allt fokus på relevans, relation och mänsklighet. Låter dötrist, men icke. Detta angreppssätt fångar en hårt uppvaktad målgrupp som gärna utforskar de smarta tester som blivit företagets värdefulla källa för rekrytering. Detta är prickskytte som ger effekt.

BRONS

Skanska med ”Rekryteringskampanj”

En mångfacetterad och väl integrerad kampanj där ett flertal punktinsatser sammansvetsas till en helhet som visar till en väl genomtänkt strategi och kreativa höjdpunkter. Extra eloge till Arabiska byggordlista som på ett begåvat sätt både sänker språkbarriärströsklar, kommunikation och relation mellan människor.

Årets film

Nominerade

FORA ”JOBBA PÅ FORA”

NETENT ”THE CHALLENGE”

PVF Y&U ”STRÅLANDE UTSIKTER”

SKELLEFTEÅ KOMMUN ”JOBBA I VO”

TELE2 ”WE WANT YOU”

GULD

Tele2 med ”We want you”

Vinnaren skapar imponerade PR-effekt och lyckas bygga relationen med en jättepublik på både Youtube och Facebook. Man gör det genom en skruvad och humoristisk berättelse som utspelar sig en galen värld. Sånt kräver mod, kreativitet och fingertoppskänsla. Vi imponeras av en syftesdriven film som positionerar en orädd utmanare, väcker starka känslor och vågar lämna arbetsgivarkommunikationens komfortzon och många plattityder. Att man parallellt skapat egna kanaler i sociala medier för att manifestera kulturen i företaget ger guldet extra tyngd.

SILVER

Fora med ”Jobba på Fora”

En film med Dogma-känsla som bevisligen skapar attraktionskraft, bygger arbetsgivaridentitet och ger målgruppen en frisk autentiskt fläkt av vardagen i denna verksamhet.

Effekten är strålande. Man har fått imponerade höga konverteringstal i rekryteringstratten, man har lyckats attrahera och anställa 30 nya medarbetare och dramatiskt kapat ”time to hire”. Bravo!

BRONS

Skellefteå med ”Jobba i vård och omsorg”

På papperet ser det ut som en omöjlig ekvation. Rekrytera unga, svårflörtade medarbetare till en lågprofilerad verksamhet med begränsad budget. I en verklighet där allt en allt mindre grupp yngre ska sporras att vårda och ge stöd till en allt större grupp äldre. Vår bronsmedaljör möter den utmaningen och når igenom bruset med en film som fått stor spridning. Vi hyllar det ovanligt vågade arbetsgivaregreppet i den offentliga sektorn och viljan att sälja upplevelsen av arbetsplatsen med en attityd och äkthet som känns.

Årets karriärsajt

Nominerade

BMW NORTHERN EUROPE ”MER. INTE MINDRE.”

SKANSKA ”NYA KARRIÄRSIDOR”

SISAB ”FRAMTID MED SISAB”

SVERIGES RADIO ”DIGITAL INTRO”

GULD

BMW Group Northern Europe med ”Mer. Inte mindre.”

Det räcker inte att leverera maskiner i världsklass, man måste också bygga en kundupplevelse i särklass. För att attrahera de människor som kan leverera det värdet har vinnaren skapat ett gemensamt HR-koncept för återförsäljarna, som också stärker deras lojalitet. Ett kreativt arbete som är kraftfullt kommunicerat och aktiverat, med resultat som visar att det går att attrahera helt nya målgrupper. Mycket imponerande.

SILVER

Skanska med ”Nya karriärsidor”

En ”mobile first-värld” ställer helt nya krav på karriärsidorna. Denna smarta och överskådliga karriärplattform tar verkligen höjd för den verkligheten. Vi prisar en responsiv och lättnavigerad karriärsajt som matats med korta och kärnfulla budskap och underhållande rörligt material. Det ger en fin mobilanpassning som hjälper till att öka trafiken till sajten och engagemangsnivåerna hos besökarna.

BRONS

Sveriges Radio med “Digital Introduktion”

En egen zon på webben, för nyanställda? Javisst. Vi bländas av en digital introduktion som vidgar begreppet karriärsajt och gör att nya medarbetare når sin fulla kapacitet snabbare. En lösning med hög puls som tydliggör arbetsgivarens mycket speciella uppdrag, utvecklingsvägarna och kulturen man blir en del av. Den som vill utforska arbetsgivaren får en mycket dynamisk och underhållande introduktion som skapar exakta förväntningar.

Årets kampanj medarbetare

Nominerade

H&M ”THE RED THREAD”

IKEA ”TALENT FOCUS WEEK”

IKEA IT ”TAKE POSITION”

LINKÖPINGS KOMMUN ”IDÉER TILL VERKLIGHET”

NETENT ”THE CHALLENGE”

OH MY! ”LAGOM”

SVENSKA McDONALDS ”GÖR DONKEN”

SVERIGES RADIO ”DIGITAL INTRO”

GULD

McDonald’s Sverige med ”Göra Donken”

Idag måste arbetsgivare även visa hur de är bäst för världen. Vår guldmedaljör äras för sitt sätt att ta det samhällsansvaret ett steg längre. På ett mycket begåvat sätt kommunicerar man vikten av mångfald och integration genom jobb. Man berättar också om den tillit man känner för unga människor och deras förmåga att leda sig själva, företaget och världen. Kampanjerna har med rätta fått en fantastisk effekt och höjt värdet på sina jobb.

SILVER

NetEnt med “The Challenge”

Som snabbväxare inom spel- och techbranschen bjuder vår silvermedaljör på en hänförande uppvisning i strategi, kreativitet och gamefication. Detta är integrerad internkommunikation på en helt ny nivå. Vi blir underhållna, samtidigt som vi får in företagets kultur och ”quest” under huden. Kampanjen som också kastar nytt ljus på integration, worklife-balance, CSR och andra stora frågor har bland annat bidragit till att öka medarbetarnas rekommendationsbenägenhet med över 500%. Mästerligt!

BRONS

IKEA med ”Architecture Talent Focus Weeks”

Vad gör en högt rankad arbetsgivare som vill bli ännu bättre på att behålla medarbetarna för att klara en ambitiös tillväxtplan? Man stakar ut en helt ny talangstrategi och mobiliserar ett coolt veckolångt event där ALLA medarbetare lyfts fram som talanger. Vi hyllar ett unikt arbetsgivartänk och ett kommunikativt grepp som vann juryns gillande på alla punkter. Och uppenbart har skapat en rad goda effekter.

Öppen klass

Nominerade

B3IT ”WELLNESS”

CIRCLE K ”EB PÅ FACEBOOK”

KRIMINALVÅRDEN ”STHLM CENTRAL”

OH MY! ”LAGOM”

RAMBØLL ”ENGINEERING FOR LIFE”

SIGMA ”SIGMA TRUCK”

SKANSKA ”ARABISKA BYGGORDLISTAN”

HELSINGBORGS STAD ”SKOLSKJUTSEN”

GULD

Sigma Industry West & Sigma Embedded Engineering med ”Sigma Truck”

Guldmedaljören har samma utmaning som alla andra konsultbolag – att attrahera och behålla rätt människor. Med ganska begränsade resurser och en relativt enkel lösning lyckas man ändå skapa en sanslös effekt som gör att man välter allt motstånd i Öppen klass. En lösning som bygger relationer med medarbetare, kandidater och kunder och får Employer Brand och Corporate Brand att kugga i varandra. Ett koncept med denna engagemangsdrivna twist har vi inte sett i denna bransch.

SILVER

Kriminalvården med ”Kriminalvården på Stockholms Central”

Denna arbetsgivare gör alla rätt när man manifesterar arbetslivet i denna verksamhet, och hur man kan bidra till att bryta ”Den onda cirkeln”. Både eventets innehåll, ”live-känsla” och själva kanalval imponerar stort på juryn som tycker att silvermedaljören spelar i en alldeles egen division. Det hedrande omdömet gäller kunskapandet, kreativiteten, symboliken samt förmågan att häva fördomar kring en arbetsplats och få människor att förstå och sluta upp kring ett mycket viktigt samhällsuppdrag.

BRONS

B3IT med ”Wellness”

En väl genomförd och långsiktig profilering som differentierar arbetsgivare från alternativen i branschen. Genom att leva som man lär och kommunicera det skapar företaget en hälsosam ”aura” runt företagets Employer Brand som bidragit till attraktionskraften. Att fokusera så tydligt på ett område är särskiljande, vilket resultatet också bekräftar.

Grand Prix

Nominerade

FÖRSVARSMAKTEN

NETENT

SVENSKA McDONALD’S

GRAND PRIX

Försvarsmakten

Arbetsgivaren har svarat upp mot samtliga högt ställda bedömningskriterier och visat upp strategi, koncept, kreativitet, kommunikation av mycket hög klass. Man har lyckats flytta fokus och position, vidga begrepp och sänka trösklar i ett mycket komplicerat kommunikationsuppdrag. Detta är ett helhetsarbete som bländar med både insikter, klokskap och vägval. Smart integrerat kampanjarbete har inte bara skapat ett imponerande resultat men också väldigt stor effekt för pengarna.