Nomineringar & vinnare – tävlingsåret 2024

NOMINERADE

ESSITY ”ÅLDERSPERSPEKTIVET”  Byrå: Spotlight Communications
LKAB ”OUR GREATEST CHALLENGE. YOUR GREATEST OPPORTUNITY.”   Byrå: Friends Agenda, Oddwork Sweden, Ritualen
NINETECH ”INTE FÖR ALLA”
PEAB ”BYGGÅRET”  Byrå: Gullers Grupp
REITAN CONVENIENCE ”TILLSAMMANS BYGGER VI DRÖMMAR”  Byrå: Spotlight Communications

Jury: Länk

GULD

Peab med ”Byggåret

Juryns motivering: Alla utmaningar kräver ett visst mått av mod för att antas, men för att utmana en hel bransch och generationer av fördomar, krävs dessutom en övertygelse om att man verkligen har rätt. Genom att kombinera strategiskt tänkande med kreativitet och ett starkt erbjudande har man fått in många fler ansökningar än man hoppats på och gett sin målgrupp nytt självförtroende.

Foto: Johan Adelstål

SILVER

LKAB med ”Our greatest Challenge. Your greatest Oppotunity.

Juryns motivering: Först flyttade de en stad. Nu vill de flytta massor av arbetskraft och rädda världen samtidigt som de erbjuder en ny livsstil och en ny framtid. En välgjord och vacker kampanj som sannolikt väcker både känslor, drömmar och intresse långt utanför Sveriges gränser.

Foto: Johan Adelstål

BRONS

Ninetech med ”Inte för alla

Juryns motivering: Genom att undvika insmickrande formgivning och göra kommunikationen i stort sett obegriplig för alla utanför målgruppen har man skapat ett starkt band med dem man vill nå. Samtidigt som de kan känna sig en smula smartare än sin omgivning. Här är beviset för att man kan nå exakt det resultat man vill ha om man gör jobbet rätt – med en begränsad budget.

Foto: Johan Adelstål

NOMINERADE

  • APOTEK HJÄRTAT ”HJÄRTATCAREER – KARRIÄRKONTO MED HJÄRTAT PÅ RÄTT STÄLLE”
  • DOMSJÖ FABRIKER ”FRÅN SVAG FRAMTIDSTRO TILL GLÖD OCH NORRLÄNDSK DRIVKRAFT”  Byrå: Coreworkers
  • MELIVA ”MED HJÄRTAT PÅ RÄTT PLATS”  Byrå: Spark & Grow
  • NCC ”ANDRÉ – THE EXPLORER”  Byrå: OTW
  • RO-GRUPPEN ”FENA”

Jury: Länk

GULD

Domsjö Fabriker med ”Från svag framtidstro till glöd och norrländsk drivkraft

Juryns motivering: Med insikt i botten, en genomtänkt strategi och ett långsiktigt arbete har detta företag visat att det går att vända en kultur. Från: ”Har du hört att vi ska läggas ner?”. Till:  ”Världen är vår!”. Grattis Domsjö fabriker!

Foto: Johan Adelstål

SILVER

NCC med ”André – The Explorer

Juryns motivering: Med vass humor, värme och genuinitet  har detta företag presenterat medarbetarna som bygger kulturen och tydligt visat att kulturen blivit en attraktionsfaktor. Grattis NCC! 

Foto: Johan Adelstål

BRONS

Apotek Hjärtat med ”HjärtatCareer – Karriärkonto med hjärtat på rätt plats

Juryns motivering: Kulturen växer ur en mångfacetterad medarbetarskara som har förenats i en gemensam stolthet med ett bultande hjärta. Grattis Apoteket hjärtat!

Foto: Johan Adelstål

NOMINERADE

  • ADAPTEO ”A [not so square] IDENTITY”  Byrå: Coreworkers
  • DOMSJÖ FABRIKER ”FRÅN SVAG FRAMTIDSTRO TILL GLÖD OCH NORRLÄNDSK DRIVKRAFT”  Byrå: Coreworkers
  • FONUS ”NY STRATEGI KRÄVER NYA BETEENDEN”  Byrå: Coreworkers
  • SEB ”GLOBAL EMPLOYER VALUE PROPOSITION”  Byrå: Universum
  • TRAFIKFÖRVALTNINGEN ”VI ÄR KOLLEKTIVTRAFIKEN I STOCKHOLM”  Byrå: Coreworkers

Jury: Länk

GULD

Domsjö Fabriker med ”Från svag framtidstro till glöd och norrländsk drivkraft

Juryns motivering: Bolaget gav sig ut på en spännande förändringsresa – såväl för de anställda som för företaget som helhet – där man vågade välja det interna först. Resultatet blev en genuin och autentisk strategi som uppenbart kommer från hjärtat. Genomtänkt, snyggt och smart paketerat med tydlig tidplan och en förflyttning som kunnat mätas. Vi är väldigt HAPPI att få dela ut första pris till Domsjö Fabriker! 

Foto: Johan Adelstål

SILVER

Adapteo med ”A [not so square] Identity

Juryns motivering: Det här bidraget genomsyras av en tydlig röd tråd och ett genuint genomförande hela vägen igenom – man har vågat sätta sin egen identitet. Konceptet är snyggt paketerat och är kommunikativt enkelt att förstå för alla, oavsett roll i bolaget. Juryn imponerades särskilt av att man har lyckats förankra och få in strategi och budskap i hela medarbetarresan och i det dagliga arbetet. 

Foto: Johan Adelstål

BRONS

SEB med ”Globla Employer Value Proposition

Juryns motivering: Utmärkande för det här bidraget är en gedigen, genomarbetad och väl förankrad strategi. Man har tydligt bundit ihop de interna och externa aktiviteterna, och vi ser en inbjudande och itererande process. Här är ett klassiskt skolboksexempel som skulle kunna fungera som en kompass för att inspirera och vägleda en bredd av organisationer.

Foto: Johan Adelstål

NOMINERADE

  • EXSITEC ”STYRKAN AV ATT KOMBINERA RÄTT SYSTEM”
  • ICA GRUPPEN ”HOW TO BE SELF SUFFICIENT IN COMPETENCE SUPPLY”
  • NORDEA ”ATTRAHERA ICKE-TRADITIONELLA TALANGPOOLER”  Byrå: Pipelabs
  • STRETCH ”ADVENTURES OF STRETCH”  Byrå: Minnesota Communications

Jury: Länk

GULD

Nordea med ”Attrahera icke-traditionella talangpooler

Juryns motivering: Genom strategiskt tänkande och välanpassade marknadsföringsinsatser har detta bidrag framgångsrikt lyckats locka till sig talanger som tidigare inte varit representerade inom deras bransch. Med en tydlig ide och en process anpassad till målgruppen har detta bidrag lyckats skapa engagemang och hålla kandidaten i handen hela vägen. Idén är skalbar och verktygen är väl valda efter ändamålet.

 

Foto: Johan Adelstål

SILVER

Stretch med ”Adventures of Stretch

Juryns motivering: Genom att integrera kreativa element och interaktiva moment har detta bidrag inte bara skapat ett annorlunda första möte med organisationen, men också engagerat de nyanställda på ett minnesvärt sätt. Detta skapar en starkare koppling mellan de nya medarbetarna och företaget från första stund. Hela juryn inspirerades av detta bidrag och vill testa er onboarding!

 

Foto: Johan Adelstål

BRONS

Excitec med ”Styrkan av att kombinera rätt system

Juryns motivering: Företaget förtjänar att vinna då dom genom att omfördela och använda befintliga resurser och system på ett genomtänkt sätt lyckats nå tydliga resultat med stor precision mot en specifik målgrupp. Med ett ständigt fokus på optimering och “tactics” lånade från sälj och marknadssidan så har man på ett hållbart och resurseffektivt visat att innovationer som alltid är en korsning av två kända ting.

 

Foto: Johan Adelstål

NOMINERADE

  • ALMEGA ”ETT RIKTIGT VIKTIGT JOBB”  Byråer: Spotlight Communications
  • PWC ”MYCKET HAR FÖRÄNDRATS, MEN FÖRTROENDET ÄR KVAR”  Byrå: Coreworkers
  • STRETCH ”VI HAR TAGIT STÄLLNING”  Byrå: Minnesota Communications
  • THERMIA ”THERMIA 100 ÅR”  Byrå: Think Happy Thoughts

Jury: Länk

GULD

Ingen med ”Vi ser fram emot 2025”

Juryns motivering: Ett bidrag som skakade om juryn. Där man imponeras av strategi, den kreativ höjden, viljan att tänka nytt och vilja vara någon unik. Det där företaget man aldrig kommer att glömma. Tyvärr hittade vi inte något sådant bidrag – därför delar vi inte ut något guld i klassen Fristående video i år.

SILVER

Thermia med ”Thermia 100 år

Juryns motivering: En film som leker med ett klassiskt reklamuttryck. Och man lyckas inte bara berätta att man brinner för innovation, sitt arv och passionerade medarbetare – utan också att man vågar släppa sargen, vara lekfull och ha den där glimten i ögat.

Foto: Johan Adelstål

BRONS

Stretch med ”Vi har tagit ställning

Juryns motivering: Att behålla nyfikenhet och intresse kan vara svårt. Därför är det befriande med en film gör en nyfiken, både i tanke och uttryck. Som med en särskiljande idé och enkla medel gör något finurligt, eftertänksamt och inte minst oväntat.

Foto: Johan Adelstål

NOMINERADE

  • ADAPTEO ”A [not so square] JOB AD”  Byrå: Coreworkers
  • LYKO ”SEXPERT”
  • SCA ”DRA ÅT SKOGEN!” Byrå: Coreworkers
  • TRE SVERIGE ”SALES- AND TECH-QUEENS”  Byrå: Goodname

Jury: Länk

GULD

SCA med ”Dra åt skogen!

Juryns motivering: Den här annonsen använder ett vedertaget uttryck… ”Näää, det här var ju torrt som trä…”
Ibland måste man våga hålla sig kort. Ibland måste man våga bryta mot normen. Ibland måste man våga säga till sin målgrupp att: Dra åt skogen!

Foto: Johan Adelstål

SILVER

Lyko med ”Sexpert

Juryns motivering: Denna jobbannons har en enastående förmåga att trolla med ord och locka till handling genom humoristiska inslag. Genom att utmana det traditionella formatet för rolltitlar och göra det känsliga tillgängligt har annonsen verkligen lyckats skapa en unik och engagerande läsupplevelse. Dess spetsiga formuleringar har inte bara genererat tusentals visningar på arbetsgivarens webbsida, utan har även resulterat i en kvalitativ effekt genom att attrahera rätt sökande till en svårrekryterad roll.

Foto: Johan Adelstål

BRONS

Tre Sverige med ”Sales- and Tech Queens

Juryns motivering: Här talade man till målgruppen på deras vis, med träffsäkra ordval som fångade uppmärksamhet. Genom ett genialt val av kanal visade annonsen en strålande bra effekt, vilket bekräftar dess förmåga att engagera och attrahera rätt sökande på ett imponerande sätt. Genom en kombination av kreativitet, personlig touch och smarta val, lyckas företaget attrahera fler ”Queens” att söka sig till ”Tech & Sales”!

Foto: Johan Adelstål

NOMINERADE

  • ADAPTEO ”A [not so square] CASE”  Byråer: Coreworkers
  • ÄLDRE SAMT VÅRD OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN I GÖTEBORGS STAD ”FRAMTIDENS MEDARBETARE”  Byrå: Gullers Grupp
  • MAQS ADVOKATBYRÅ ”NÄRMARE UPPDRAGET. LÄNGRE I KARRIÄREN.”  Byrå: Oddwork Sweden
  • SCA ”DRA ÅT SKOGEN!”  Byrå: Coreworkers
  • SOPRA STERIA ”DET DIGITALA UNDRET”

Jury: Länk

GULD

Äldre samt vård och omsorgsförvaltningen i Göteborgs Stad med ”Framtidens medarbetare”

Juryns motivering: Att medarbetarna är företagets viktigaste tillgång håller de flesta med om, men i vissa sammanhang är de mer än så. De är bokstavligt talat livsnödvändiga. Med ett ständigt stort rekryteringsbehov och ett rykte om sig att kanske inte vara det mest spännande sammanhanget, lyckas vår guldvinnare få oss att se sig som den framtidsbransch de också är. På så sätt stärker man inte bara attraktionen och stoltheten hos potentiella medarbetare utan även hos befintliga. Det här är insiktsfullt, modigt och snyggt. Grattis Äldre samt vård och omsorgsförvaltningen i Göteborgs Stad!

Foto: Johan Adelstål

SILVER

SCA med ”Dra åt skogen!

Juryns motivering: I en värld av allt kortare ”attention span” och med en målgrupp som tillhör Generation Z och som hänger mer på TikTok än på Linkedin, gäller det att hålla sig kort. En strategi som uppenbarligen fungerar även på rutinerade jurymedlemmar. Med ett lika oemotståndligt som tydligt, oväntat och roligt budskap, säger vår silverpristagare allt utan att krångla till det. Vi vill se en fortsättning, det här var allt annat än mossigt. Grattis SCA!

Foto: Johan Adelstål

BRONS

Sopra Steria med ”Det digitala undret

Juryns motivering: Att vara ”thought leader” i en bransch står på mångas önskelista, men långt ifrån alla når ända fram. Vår bronspristagare däremot, hör till undantagen och visar på ett imponerande vis att det går att få till en produktion med ambitiöst innehåll och extra allt visuellt, trots ett litet (men hängivet!) kreatörsteam. Duktigt folk vill jobba i företag som kan sina saker och den här kampanjer andas 100% självförtroende. Hos er har talangerna hittat rätt – Grattis Sopra Steria!

Foto: Helena Rex

NOMINERADE

  • AKADEMISKA SJUKHUSET ”SVART PÅ VITT 2018-2023”  Byrå: Coreworkers
  • APOTEK HJÄRTAT ”MED HJÄRTAT PÅ RÄTT STÄLLE”
  • KRIMINALVÅRDEN ”SÅ ATT DU SLIPPER BYGGA MURAR”  Byrå: Gullers Grupp
  • LKAB ”OUR GREATEST CHALLENGE. YOUR GREATEST OPPORTUNITY.”  Byrå: Friends Agenda, Oddwork Sweden, Ritualen

Jury: Länk

GULD

Apotek Hjärtat med ”Med hjärtat på rätt ställe”

Juryns motivering: Årets Grand Prix-vinnare i Magnet Awards har, på en starkt konkurrensutsatt marknad, där de primära målgrupperna har ett överflöd av valmöjligheter, lyckats maxa närvaro och nytta genom hela medarbetaresan. De har gjort detta på ett nyskapande sätt, bland annat med upptäckarpaket för att tidigt engagera och attrahera studenter.

Foto: Johan Adelstål

SILVER

Akademiska sjukhuset med ”Svart på vitt 2018-2023

Juryns motivering: “Håll i håll ut” står starkt där politiska beslut kan vända upp och ner på förutsättningarna. Det är precis vad den här organisationen, som tar hem årets silver, gjort på ett äkta och rakt sätt vilket också skapar styrka och sammanhållning, i en tid av utmaningar, såväl inom som utanför organisationen.

Foto: Johan Adelstål

BRONS

LKAB med ”Our greatest Challenge. Your greatest Opportunity.

Juryns motivering: Det råder stenhård konkurrens i hela Sverige om att rekrytera denna högkvalificerade yrkesgrupp. Och utöver kampen mot andra företag i andra delar av Sverige och världen behöver denna arbetsgivare även locka många nya medarbetare att flytta till en helt ny ort. Genom att skapa personas som matchar såväl en syftesdriven lust att arbeta inom denna bransch, som att tala till en specifik livsstil och en vilja att vistats i en specifik del av Sverige, har årets tredjepristagare lyckats öka antalet ansökningar markant.

Foto: Johan Adelstål