EN NY GENERATION EMPLOYER BRANDING

Magnet Awards är inne på sitt sjätte år och den 10 april 2024 händer allt.
Välkommen till branschdagen som inspirerar, utmanar och kastar ljus på ett utvecklat, dynamiskt och komplext Employer Branding-landskap. Vill du koppla grepp om framtiden bokar du din biljett idag.

SM i Employer Branding – tävlingsåret 2023 – bjuder på en fullmatad dag och kväll i kunskapens, insikternas och fördjupningens tecken. Seminarier och föreläsningar blandas med paneldebatter och fördjupande presentationer av nominerade bidrag. Branschdagen som fokuserar på Sveriges bästa arbetsgivarkommunikation avslutas med en hejdundrande prisutdelning där alla vinnare avslöjas och firas. Efterfesten är frivillig.

Program Dag
08.30-09.00 Registrering, kaffe och mingel
09.00-12.00 Seminariedag (se nedan)
Lunch
12.45-16.30 Seminariedag (se nedan)

Program Kväll
17.00 Vernissage & mingel
18.30 Middag
20.00 Prisutdelning & presentationer
22.00 After Awards Bar
23.30 Dörrarna stängs

Tid och plats
10e april 2024
09.00-23.30

The Park Södra
Magnus Ladulåsgatan 1, Stockholm

Pris
Biljett Dag: 2490 SEK
Biljett Kväll 890 SEK
Dag + Kväll: 2990 SEK

SEMINARIEDAGEN 10e APRIL

Programmet håller på att fyllas. Talare, teman och debattörer presenteras löpande. Den här dagen vill du inte missa!

Yes, it’s true, the English do it better! (Insight, creativity and experience from the UK)

Tom Chesterton, Chief Executive and Co-founder, Tonic UK (länk)
Fergus O’Connel, Chief Strategic Officer, Tonic UK (länk)

Tonic is a multiple award (114 at last count) winning creative communications agency based in London who specialise in building brands that people want to work for. They work with brands all over the world, helping to engage, excite and interest their people.

With a decade-long journey since its inception in 2012, Tom has been instrumental in steering Tonic to the forefront of the employer branding industry. His expertise lies in understanding the intersection of brand, marketing, and how people respond to career opportunities. Under his leadership, Tonic has developed comprehensive strategies that blend new technologies with an acute understanding of target audience behaviours. This has enabled creating client brands and campaigns that have a deeper emotional connection with their audiences and delivers amazing results for clients. Beyond his professional endeavours, Tom is an avid, but hapless, golfer, an art and music enthusiast, and enjoys exploring culinary delights.

Fergus has worked in Employer Branding over the last decade in a variety of leadership roles, both agency side and in house. He is currently responsible for ensuring that Tonic deliver industry leading solutions to their clients. With a background in psychology, his passion is understanding human behaviour and decision making, and how we can influence those processes. He loves bringing in thinking from other areas of branding and advertising, and if you ever want a conversation about Guinness’ marketing and why it is the best in the world – he’s your man. Outside of work, he’s an avid sports fan and can usually be found either watching or playing sport – much to the annoyance of his other half.

Tom Chesterton UK
'Connell
Susanne Rydjer
Jens Welin

Employer Branding, i samklang med tiden

Susanne Rydjer, Communications Manager, McDonald’s Sweden (länk)
Jens Welin, Managing Partner & Senior Client Director, Nord DDB (länk)

Kalla oss galna, men vi har trott på alla hopplösa generationer sen 1973! McDonald’s Sverige är en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare, med 13 000 anställda. Genom att frekvent använda Employer Branding i centrum för varumärkeskommunikationen har de blivit uppmärksammade av såväl politiker som journalister och konsumenter. Med starka mänskliga insikter i samklang med tiden, har detta lett till en positiv förflyttning för varumärket samtidigt som det drivit kommersiella framgångar för företaget.

Susanne Rydjer har mångårig erfarenhet av McDonald’s och arbetar idag som Brand Manager med fokus på projekt och kampanjer för att driva långsiktig utveckling av varumärket, inte minst inom området Employer Branding.

Jens Welin är kundansvarig för McDonald’s på reklambyrån NORD DDB sedan 2017. NORD DDB arbetar bland annat med kunder som Vattenfall, Försvarsmakten, Lantmännen och SKF där arbetsgivarevarumärket är en viktig del av byråns uppdrag.

”One brand” ger hela varumärket svart bälte i äkthet

Philippa Hennerdal, Apotek Hjärtat/Ica-gruppen (länk)
Johan Åhlén, AFRY (länk)
Catherine Chamera, Visma Talent Solutions
(länk)
Johan Eriksson, PWC
(länk)

Möt organisationerna som river murarna mellan HR, marknad och kommunikation och skapat ny balans mellan struktur, kultur och varumärke.

Johan Åhlén, är sedan 2019 global marknadschef på AFRY, ett internationellt företag inom teknik, design och rådgivning som driver digitalisering och hållbarhet för energi-, infrastruktur- och industrisektorn. Innan AFRY var Johan bland annat Brand Director på Scandic Hotels, CMO på Hasselblad och reklamansvarig på SAS. Nuvarande uppdrag på AFRY omfattar varumärke, marketing, web, marketing automation, design och globala koncept, inklusive employer branding.

Johan Eriksson (PWC) är Communication Director och medlem av företagsledningen på PwC Sverige. Övergripande ansvarig för 60 medarbetare inom enheterna Communication, Marketing & Brand, samt Business development. Tidigare kommunikationschef på Swedbank och Trygg-Hansa. Trefaldig vinnare av ”Stora kommunikatörspriset” och ”European excellenceawards”. Drivs av värdeskapande och värderingsdriven kommunikation och ledarskap.

Johan Åhlen
Color_Orange
johan-driessens

The power of corporate rituals

Johan Driessens, Chief Enthusiasm/Experience Officer and serial HR entrepreneur, tHRibe.World (länk)

Different is better than better. Experience is the marketing. Let that sink in. Those two quotes are the foundation of tHRibe.World, the HR & Experience ecosystem turning HR upside down. Hustle it up. Re-invent the entire game.

Johan’s unconventional but highly effective approach has helped hundreds of businesses set up and refine employer brands all over the world. Awarded as The Best Employer Branding Agency of Belgium in 2021 and Global Emerging Employer Branding Leader in 2018, he is always at the forefront of the industry. Johan has more than a decade of experience in Employer branding and is the author of the book How to live a more enthusiastic life in 5 days. He is a father of 2 beautiful boys and is a fervent supporter of his local football club. His alter ego is Superman, and a quick Google search might help you discover why!

Så omfamnar du det hotfulla jämlikhetsarbetet

Seher Yilmaz, Specialist jämlikhet och inkludering, Samhall (länk)

Seher är specialist inom jämlikhet och inkludering på Samhall. Hon har tidigare ansvarat för employer branding och inkludering på SVT, varit ordförande för jämlikhetsstiftelsen Rättviseförmedlingen och arbetat som kommunikationskonsult. Hon har även hanterat möjliga varumärkeskriser kopplat till jämlikhetsfrågor.

För Seher är jämlikhet och organisationskultur tätt sammankopplat med employer branding. Både som HR-specialist och kommunikatör har hon drivit internt jämlikhetsarbete som en självklar del av det externa arbetsgivarvarumärket. 2021 gav hon ut boken Vad jag pratar om när jag pratar om rasism. 

I juli kommer hennes andra bok Om rasism, som är ett läromedel för högstadiet.

Nina Adilstam
Therese Eriksson

När individen växer, växer bolaget – så bygger du Sveriges bästa arbetsplats!

Nina Adilstam, HR Director, Sopra Steria (länk)
Therese Eriksson, Marketing Director, Sopra Steria (länk)

Nina är en HR professional med lång erfarenhet från konsultbranschen och att vara med och växa företag. Brinner särskilt för områden som att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla medarbetare, där grunden handlar mycket om att bygga en stark lärandekultur där medarbetarna utvecklas tillsammans.

Med gedigen erfarenhet som både PR och Brand Manager är Therese en hejare på att bygga varumärken både i ett internt och externt perspektiv. Med en unik förmåga och träffsäkerhet i tonalitet och kvalitet skapar hon intern stolthet och externt erkännande.

How to use LinkedIn to attract and keep top talent

Fredrik Fornes, CEO, Narify (länk)

LinkedIn is one of the most important social media platforms when it comes to employer branding. But most companies have no idea how to make the most of it. What is the difference between personal profiles and company pages? How does the mysterious algorithm work? And did you know that candidates trust the company’s employees three times more than information coming directly from the company itself?
Then, the big question becomes: How can you make sure your employees have the knowledge, motivation and tools to become active LinkedIn ambassadors for your company?
Fredrik Fornes, the LinkedIn trainer ranked as the 4th most influential LinkedIn voice in Norway by Favikon, will answer all these questions – as well as giving us a world premiere of a new digital, employee advocacy tool that will change how companies use LinkedIn for employer branding.

Color_Red

Go North. Om talangjakt i en utmanande geografi.

Presentation och dialog mellan flera aktörer

Kompetensförsörjning på riktigt. Hur får man 40.000 individer att byta både jobb och liv. När Norra Sverige växer så det knakar ställs verkligen detta på prov.

One size doesn't fit all – från 3 kontor till över 60 hemarbetsplatser

Tora Matsson, Head of Talent Acquisition, Svenska spel (länk)

Tora jobbar som Head of Talent Acquisition på Svenska Spel. Hon började sin karriär på en digital mediebyrå där hon tidigt fick upp ögonen för att jobba med företags arbetsgivarvarumärken. Hennes brinnande intresse för det moderna arbetslivet och övertygelsen om att arbetsgivare behöver tänka nytt för att välkomna nya arbetssätt och yngre generationer in på arbetsmarknaden har varit en röd tråd genom hennes karriär. Tora är också själv ett levande exempel på hur hon har utmanat sin nuvarande arbetsgivare kring att tänka nytt gällande det flexibla arbetslivet, och det är något hon ser fram emot att dela med sig mer av under sin presentation.

Kontorets roll som kulturbärare i det hybrida arbetslivet

Mikael Ahlström, Founder & CEO, The Park (länk)

Mikael Ahlström är entreprenören som sedan 90-talet varit med och startat över 20 bolag med digitalisering och mötesplatser som superkraft i företagsbyggande. Han har föreläst runt om i världen och framtidsspanat med storbolag inom de flesta branscher och är ständigt nyfiken på tillfällen att lära sig något nytt!

Mikael är grundare av co-working stället The Park med fyra anläggningar och delägare i bland annat mediaskolan Hyper Island och start-hubben SUP46. På The Park har den flexibla arbetsplatsen mött acceleratorns tillväxtkraft med akademins livslånga lärande och format ett starkt community av 2000 medlemmar med fokuset – Growing Together.

Kontorets roll har utvecklats enormt och anses av många som den viktigaste delen i att bygga en stark företagskultur där medarbetare vill vara och utvecklas, om detta och mycket mer kommer Mikael att tala om.