EN NY GENERATION EMPLOYER BRANDING

The Magnet Awards fyller sex år som kunskaps- och tävlingsarena.
Den 10e april 2024 markerar vid det med en branschdag fylld av inspiration och nya insikter. Vad vi bjuder på är en resa in i det dynamiska och komplexa Employer Branding landskap som kräver nya beteenden och strategier av de arbetsgivare som vill vinna The war for Talent. Vill du koppla grepp om framtiden? Boka din biljett idag!

Magnet Employer Branding Awards – tävlingsåret 2023 – bjuder på en späckad dag och kväll i kunskapens, insikternas och fördjupningens tecken. Seminarier och föreläsningar varvas med debatt-sessioner och fördjupande presentationer av nominerade bidrag. Branschdagen som fokuserar på Sveriges bästa arbetsgivarkommunikation avslutas med en hejdundrande prisutdelning där alla vinnare avslöjas och firas. Efterfesten är frivillig.

Program Dag
08.15-09.00 Registrering, kaffe och mingel
09.00-11.45 Seminariedag (se nedan)
Lunch
12.30-16.30 Seminariedag (se nedan)

Program Kväll
17.30 Mingel
18.30 Middag startar
19.15 Prisutdelning & presentationer
22.00 After Awards Bar
23.30 Dörrarna stängs

Tid och plats
10e april 2024
09.00-23.30

The Park Södra
Magnus Ladulåsgatan 1, Stockholm

Pris
Biljett Dag: 2490 SEK
Biljett Kväll 890 SEK
Dag + Kväll: 2990 SEK

SEMINARIEDAGEN 10e APRIL

Programmet håller på att fyllas. Talare, teman och debattörer presenteras löpande. Den här dagen vill du inte missa!

Yes, it’s true, the English do it better! (Insight, creativity and experience from the UK)

Tom Chesterton, Chief Executive and Co-founder, Tonic Agency (UK) (länk)
Fergus O’Connel, Chief Strategic Officer, Tonic Agency (UK) (länk)

Tonic is a multiple award (114 at last count) winning creative communications agency based in London who specialise in building brands that people want to work for. They work with brands all over the world, helping to engage, excite and interest their people.

With a decade-long journey since its inception in 2012, Tom has been instrumental in steering Tonic to the forefront of the employer branding industry. His expertise lies in understanding the intersection of brand, marketing, and how people respond to career opportunities. Under his leadership, Tonic has developed comprehensive strategies that blend new technologies with an acute understanding of target audience behaviours. This has enabled creating client brands and campaigns that have a deeper emotional connection with their audiences and delivers amazing results for clients. Beyond his professional endeavours, Tom is an avid, but hapless, golfer, an art and music enthusiast, and enjoys exploring culinary delights.

Fergus has worked in Employer Branding over the last decade in a variety of leadership roles, both agency side and in house. He is currently responsible for ensuring that Tonic deliver industry leading solutions to their clients. With a background in psychology, his passion is understanding human behaviour and decision making, and how we can influence those processes. He loves bringing in thinking from other areas of branding and advertising, and if you ever want a conversation about Guinness’ marketing and why it is the best in the world – he’s your man. Outside of work, he’s an avid sports fan and can usually be found either watching or playing sport – much to the annoyance of his other half.

Tom Chesterton UK
'Connell
Susanne Rydjer
Jens Welin

Employer Branding, i samklang med tiden

Susanne Rydjer, Communications Manager, McDonald’s Sweden (länk)
Jens Welin, Managing Partner & Senior Client Director, Nord DDB (länk)

Kalla oss galna, men vi har trott på alla hopplösa generationer sen 1973! McDonald’s Sverige är en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare, med 13 000 anställda. Genom att frekvent använda Employer Branding i centrum för varumärkeskommunikationen har de blivit uppmärksammade av såväl politiker som journalister och konsumenter. Med starka mänskliga insikter i samklang med tiden, har detta lett till en positiv förflyttning för varumärket samtidigt som det drivit kommersiella framgångar för företaget.

Susanne Rydjer har mångårig erfarenhet av McDonald’s och arbetar idag som Brand Manager med fokus på projekt och kampanjer för att driva långsiktig utveckling av varumärket, inte minst inom området Employer Branding.

Jens Welin är kundansvarig för McDonald’s på reklambyrån NORD DDB sedan 2017. NORD DDB arbetar bland annat med kunder som Vattenfall, Försvarsmakten, Lantmännen och SKF där arbetsgivarevarumärket är en viktig del av byråns uppdrag.

One Brand. Trovärdigt, äkta och i samarbete. Så frigörs kraften i varumärket.

Philippa Hennerdal, Ica-gruppen (länk)
Johan Åhlén, AFRY (länk)
Catherine Chamera, Visma Talent Solutions
(länk)
Johan Eriksson, PwC
(länk)

Möt organisationerna som river murarna mellan HR, marknad och kommunikation och skapat ny balans mellan struktur, kultur och varumärke.

Johan Åhlén är sedan 2019 global marknadschef på AFRY, ett internationellt företag inom teknik, design och rådgivning som driver digitalisering och hållbarhet för energi-, infrastruktur- och industrisektorn. Innan AFRY var Johan bland annat Brand Director på Scandic Hotels, CMO på Hasselblad och reklamansvarig på SAS. Nuvarande uppdrag på AFRY omfattar varumärke, marketing, web, marketing automation, design och globala koncept, inklusive employer branding.

Johan Eriksson är Communication Director och medlem av företagsledningen på PwC Sverige. Övergripande ansvarig för 60 medarbetare inom enheterna Communication, Marketing & Brand, samt Business development. Tidigare kommunikationschef på Swedbank och Trygg-Hansa. Trefaldig vinnare av ”Stora kommunikatörspriset” och ”European excellenceawards”. Drivs av värdeskapande och värderingsdriven kommunikation och ledarskap.

Philippa Hennerdal är Head of Attract & Recruit på ICA Gruppen, där Apotek Hjärtat ingår och har även lång erfarenhet av ledarskap från modebranschen. När Apotek Hjärtat bygger sitt arbetsgivarvarumärke är det med lika delar hjärta och hjärna. Det är också i självklart samarbete mellan HR och Kommunikation, vilket har bidragit till en framgångsrik och rolig employer branding-resa i en bransch där kampen om de bästa talangerna är stenhård.

johan-driessens

The power of corporate rituals

Johan Driessens, Chief Enthusiasm/Experience Officer and serial HR entrepreneur, tHRibe.World (BE) (länk)

Different is better than better. Experience is the marketing. Let that sink in. Those two quotes are the foundation of tHRibe.World, the HR & Experience ecosystem turning HR upside down. Hustle it up. Re-invent the entire game.

Johan’s unconventional but highly effective approach has helped hundreds of businesses set up and refine employer brands all over the world. Awarded as The Best Employer Branding Agency of Belgium in 2021 and Global Emerging Employer Branding Leader in 2018, he is always at the forefront of the industry. Johan has more than a decade of experience in Employer branding and is the author of the book How to live a more enthusiastic life in 5 days. He is a father of 2 beautiful boys and is a fervent supporter of his local football club. His alter ego is Superman, and a quick Google search might help you discover why!

Så omfamnar du det hotfulla jämlikhetsarbetet

Seher Yilmaz, Specialist jämlikhet och inkludering, Samhall (länk)

Seher är specialist inom jämlikhet och inkludering på Samhall. Hon har tidigare ansvarat för employer branding och inkludering på SVT, varit ordförande för jämlikhetsstiftelsen Rättviseförmedlingen och arbetat som kommunikationskonsult. Hon har även hanterat möjliga varumärkeskriser kopplat till jämlikhetsfrågor.

För Seher är jämlikhet och organisationskultur tätt sammankopplat med employer branding. Både som HR-specialist och kommunikatör har hon drivit internt jämlikhetsarbete som en självklar del av det externa arbetsgivarvarumärket. 2021 gav hon ut boken Vad jag pratar om när jag pratar om rasism. 

I juli kommer hennes andra bok Om rasism, som är ett läromedel för högstadiet.

Nina Adilstam
Therese Eriksson

När individen växer, växer bolaget – så bygger du Sveriges bästa arbetsplats!

Nina Adilstam, HR Director, Sopra Steria (länk)
Therese Eriksson, Marketing Director, Sopra Steria (länk)

Nina är en HR professional med lång erfarenhet från konsultbranschen och att vara med och växa företag. Brinner särskilt för områden som att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla medarbetare, där grunden handlar mycket om att bygga en stark lärandekultur där medarbetarna utvecklas tillsammans.

Med gedigen erfarenhet som både PR och Brand Manager är Therese en hejare på att bygga varumärken både i ett internt och externt perspektiv. Med en unik förmåga och träffsäkerhet i tonalitet och kvalitet skapar hon intern stolthet och externt erkännande.

How to use LinkedIn to attract and keep top talent

OBS! Talare uteblir dessvärre pga av sjukdom.
Fredrik Fornes, CEO, Hubify (NO) (länk)

LinkedIn is one of the most important social media platforms when it comes to employer branding. But most companies have no idea how to make the most of it. What is the difference between personal profiles and company pages? How does the mysterious algorithm work? And did you know that candidates trust the company’s employees three times more than information coming directly from the company itself?
Then, the big question becomes: How can you make sure your employees have the knowledge, motivation and tools to become active LinkedIn ambassadors for your company?
Fredrik Fornes, the LinkedIn trainer ranked as the 4th most influential LinkedIn voice in Norway by Favikon, will answer all these questions – as well as giving us a world premiere of the new digital, employee advocacy tool Narify that will change how companies use LinkedIn for employer branding.

Go North. Om talangjakt i en utmanande geografi.

Anna Näppä, Luleå Tekniska Universitet (länk)
Philip Alsén, H2 Green Steel (länk)
Karin Sjöö Åkerblom, Tromb (länk)
Åse Juhlin, LKAB (länk)
Eva-Britt Grönberg, Tillväxtverket (länk)
Malin Blank, SSAB (länk)

Kompetensförsörjning på riktigt. Hur får man 40.000 individer att byta både jobb och liv. När Norra Sverige växer så det knakar ställs verkligen detta på prov.

Anna Näppä (PhD) är lektor i industriell marknadsföring vid Luleå Tekniska Universitet och har forskat om arbetsgivarvarumärken och employer branding sedan 2017. Hennes avhandling ”Building Employer Brands: the Employee Perspective” fokuserade på hur nuvarande medarbetare tolkar och skapar arbetsgivarvarumärket. Anna brinner för att göra employer branding konkret och applicerbart för alla typer av företag.

Philip Alsén är rekryteringsansvarig på H2 Green Steel som etablerar världens första gröna stålverk i industriell skala i Boden. Produktionsstart i början av 2026 innebär en snabb organisatorisk upprampning parallellt som ett av Europas största industriprojekt ska genomföras. Philip har en bakgrund inom rekrytering och skalat upp och transformerat internationella bolag framförallt inom tech-sektorn där han varit ansvarig för TA och EB på Klarna och Syncron.

Karin Sjöö Åkeblom är VD på Tromb, ett tech-bolag som verkar i hela Sverige och jobbar designdrivet med innovation och digital affärsutveckling. Karin brinner för utveckling av människor och affärer på ett jämställt och hållbart sätt. Hon har en bakgrund inom framförallt industrin och har jobbat med både rekrytering, marknadsföring, försäljning och verksamhetsutveckling.

Åse Juhlin är HR-chef kompetensförsörjning hos LKAB. Med fokus på att göra skillnad för klimatet och utveckla koldioxidfria processer och produkter för gruv- och mineralindustrin jobbar Åse och hennes team med att attrahera, utveckla och behålla kompetens för dagens och morgondagens gruv- och mineralproduktion.

Eva-Britt Grönberg är en erfaren strateg med en bred bakgrund inom kompetensutveckling, näringslivsutveckling och internationella projekt. För närvarande är hon strateg på Tillväxtverket, där hon leder initiativ för företags kompetensutveckling och kompetensförsörjning, med särskilt fokus på omställningen till koldioxidneutralitet inom stål- och metallindustrin i Norrbotten och Västerbotten. Med omfattande erfarenhet från både akademisk miljö och näringsliv besitter Eva-Britt en djupgående förståelse för utbildnings- och arbetsmarknadsfrågor.

Malin Blank, Director för People Development och Competence Sourcing på Group HR SSAB. Malin har en bakgrund inom organisations- och affärsutveckling, rekrytering, talent management och kommunikation på bolag som Deloitte och Mercuri Urval men också som entreprenör både i Sverige och internationellt. Sedan tre år tillbaka har hon nu landat i industrin där hon brinner för att tillsammans med sitt team och övriga organisationen skapa bästa möjliga förutsättningar för att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla rätt kompetens för SSABs omställning till fossilfritt stål.

One size doesn't fit all – från 3 kontor till över 60 hemarbetsplatser

Tora Matsson, Head of Talent Acquisition, Svenska spel (länk)

Tora jobbar som Head of Talent Acquisition på Svenska Spel. Hon började sin karriär på en digital mediebyrå där hon tidigt fick upp ögonen för att jobba med företags arbetsgivarvarumärken. Hennes brinnande intresse för det moderna arbetslivet och övertygelsen om att arbetsgivare behöver tänka nytt för att välkomna nya arbetssätt och yngre generationer in på arbetsmarknaden har varit en röd tråd genom hennes karriär. Tora är också själv ett levande exempel på hur hon har utmanat sin nuvarande arbetsgivare kring att tänka nytt gällande det flexibla arbetslivet, och det är något hon ser fram emot att dela med sig mer av under sin presentation.

Kontorets roll som kulturbärare i det hybrida arbetslivet

Mikael Ahlström, Founder & CEO, The Park (länk)

Mikael Ahlström är entreprenören som sedan 90-talet varit med och startat över 20 bolag med digitalisering och mötesplatser som superkraft i företagsbyggande. Han har föreläst runt om i världen och framtidsspanat med storbolag inom de flesta branscher och är ständigt nyfiken på tillfällen att lära sig något nytt!

Mikael är grundare av co-working stället The Park med fyra anläggningar och delägare i bland annat mediaskolan Hyper Island och start-hubben SUP46. På The Park har den flexibla arbetsplatsen mött acceleratorns tillväxtkraft med akademins livslånga lärande och format ett starkt community av 2000 medlemmar med fokuset – Growing Together.

Kontorets roll har utvecklats enormt och anses av många som den viktigaste delen i att bygga en stark företagskultur där medarbetare vill vara och utvecklas, om detta och mycket mer kommer Mikael att tala om.

KONFERENCIERER OCH PROGRAMDIRIGENTER

Marie-Louise Nowak & Erik Bergström

Marie-Louise har jobbat med att samla insikter till stöd för varumärkesbyggnad och kreativa kampanjer i över ett decennium. Vägen har gått via researchföretag och en sportsmarketing byrå till en ledande leverantör av employer branding expertis. Där har hon i fem års tid hjälpt såväl globala som lokala aktörer att vässa sitt arbetsgivarerbjudande och sätta strategin som gör högt ställda ambitioner kopplade till talangattraktion möjliga att nå.

Erik har över 25 års erfarenhet av att arbeta med kommunikation och har de senaste 15 åren fokuserat på att utveckla EVP, strategi, företagskultur och konceptuella lösningar för ledande företag inom och utanför Sverige. Idag driver han en av våra ledande byråer inom Employer Branding och arbetar framförallt med företag i förändring som har utmaningar parallellt i flera länder och över många kompetensgrupper.