2023/24  |  2022/23  |  2021/22  |  2020/21  |  2019/20  |  2018/19  2017/18  

Nomineringar & vinnare – tävlingsåret 2022

NOMINERADE

  • AKADEMISKA SJUKHUSET ”BERÄTTELSER INIFRÅN AKADEMISKA”  Byrå: Coreworkers
  • APOTEKET ”A KIND KIND OF MIND”  Byrå: Whydentify
  • FÖRSVARSMAKTEN ”ETT LAND VÄRT ATT FÖRSVARA”  Byrå: NORD DDB Sthlm
  • HIQ ”HELP END BAD TECH”  Byråer: PostSthlm, Invise
  • STENDAHLS REKLAMBYRÅ ”THE BENCH”

GULD

Försvarsmakten med ”Ett land värt att försvara.

Juryns motivering: Med ett lika obehagligt som aktuellt anslag lyckas detta bidrag skapa eftertänksamhet om det mest fundamentala i vårt samhälle. Det berättar för våra unga att ingenting är självklart. Inte ens Snapchat-kartan eller kvarsittning i skolan.

Foto: 

SILVER

Akademiska sjukhuset med ”Berättelser inifrån Akademiska

Juryns motivering: Osminkade och ärliga bilder väcker känslor. I en kampanj som tar oss ända in i medarbetarnas verklighet. Sånt skapar stolthet och attraktion. Sånt ger effekt.

Foto: 

BRONS

Apoteket AB med ”A kind kind of mind

Juryns motivering: Kompetens för den här samhällsaktören är ett bredare begrepp än att”kunna tech”. Med hjälp av urskiljande budskap på främmande språk, når man rakt in i hjärtat och själen hos de som vill komma till en arbetsplats där man finner en känsla av tillhörighet. Den typen som vill stanna länge och som inte har kommit för pengarna. Som en snäll typ, typ.

Foto: 

NOMINERADE

  • APOTEK HJÄRTAT ”HJÄRTATS VÄLKOMSTPODD”
  • BOSTADS AB POSEIDON ”SNACKA OM LAGSPEL!”  Byrå: Coreworkers
  • PUBLICIS GROUPE SWEDEN ”EN KULTUR MED MÄNNISKAN I CENTRUM OCH ETT STORT LEJONHJÄRTA”
  • SATS ”SATS CULTURE WORKOUT”  Byrå: Wildfire
  • TRE SVERIGE ”HUNDZONEN”

GULD

Apotek Hjärtat med ”Hjärtats välkomstpodd

Juryns motivering: Med en mycket blygsam investering och med ett varmt, välkomnande ,informativt och professionellt tonläge kunde man tidigt nå ut och lägga grunden för en trygg och inbjudande känsla. Genom en enkel insats och ”less is more tänket” visar denna vinnare att den största skillnaden kan uppnås genom att tänka ”smått” och lite utanför boxen. Detta blev en besparing med stor effekt för alla inblandade. Hjärtligt grattis till förstapriset!

Foto: 

SILVER

Publicis Groupe Sweden med ”En kultur med människan i centrum och ett stort lejonhjärta

Juryns motivering: Med öga mot öga och känsliga öron lades grunden för en mer empatisk och mänsklig vardag, byggd på förtroende med maximal flexibilitet. Påså sätt kunde man vända ett nattsvart mörker till en gryende, solig morgondag med stora möjligheter. Tillsammans.

Foto: 

BRONS

SATS med ”SATS Culture Workout

Juryns motivering: Går det att skapa en känsla av gemenskap, kultur och förtroende i en organisation med en mängd mindre enheter som är lika utspridda som stjärnorna på himlen? Där medarbetarna knappt känner varandra enspå de enskilda, lokala arbetsplatserna? Jo, det går. Om man tar vara på deras gemensamma nämnare och uppmuntrar till nyfikenhet och dialog. Handgripligt och lättillgängligt.

Foto: 

NOMINERADE

  • 365TALENTS ”UNCOVER SKILLS WITH AWARD WINNING AI”
  • GIGLEER ”FRAMTIDENS REKRYTERINGSVERKTYG”  
  • NUDGELABS ”SUSTAINABLE HIGH-PERFORMANCE GENOM WEARABLES OCH ONLINE LIVE COACHING”

GULD

365Talents med ”Uncover skills with award winning AI

Juryns motivering: ”Genom att använda avancerad AI-teknologi har vinnaren verkligen revolutionerat hur företag kan tillvarata sina personals kompetenser på ett enkelt och effektivt sätt. Vinnarens innovativa plattform har gjort det möjligt för företag att snabbt och enkelt identifiera den kompetens som finns inom organisationen. Deras teknologi har också möjliggjort för företag att skapa anpassade utbildningsplaner och karriärutvecklingsmöjligheter för sina anställda. Denna nyskapande teknik har verkligen banat väg för en ny era inom HR, där företag nu kan dra nytta av sin personals fulla potential. Det gör vinnaren till en av de mest lovande nya företagen på marknaden. I tillägg – effekten de skapar är imponerande!”

Foto: 

SILVER

Nudgelabs med ”Sustainable high-performance genom wearables och online live coaching

Juryns motivering: ”Silverpriset i kategorin People Tech går till ett bidrag som syftar till att få oss att må bra. En viktig fråga som många pratar om, men som få investerar i, är våra medarbetares välmående. Ett företag som har testat sig fram och misslyckats med att nå resultat på vägen är vinnaren i denna kategori. Bidraget är inte bara väldigt välformulerat utan också tydligt beskrivningen av ett projekt med en tydlig strategi, fokuserad exekvering som startade i en pilot där man nått imponerande resultat som tydligt visar hur man lyckats påverkade både prestation, användarnöjdhet, men också, viktigast av allt så minskade gruppen med “mycket lågt välmående” med 40%. Detta med en ROI på 700%.”

Foto: 

BRONS

Gigleer med ”Framtidens rekryterinsverktyg”

Juryns motivering: ”Företaget har tagit marknaden med storm genom att erbjuda en helt nykanal för jobbsökare som vill ha snabba och korta gig och få betalt närde avslutat sitt arbetspass. Genom att fokusera på en målgrupp som tidigare har varit underskattad och bortglömd, har företaget hittat en nynisch bland arbetssökande och fått stort genomslag.”

Foto: 

NOMINERADE

  • APOTEKET HJÄRTAT ”KLIMAKTERIESÄKRINGEN”  Byrå: Wenderfalck
  • FÖRSVARSMAKTEN ”PRIDE 2022” Byrå: Brand Arena Nordic Group Agency
  • FÖRSVARSMAKTEN ”VAD SKA DU GÖRA?”  Byrå: NORD DDB Sthlm
  • FÖRSVARSMAKTEN ”ETT LAND VÄRT ATT FÖRSVARA”  Byrå: NORD DDB Sthlm
  • JOBBFESTIVALEN ”JOBBFESTIVALEN I KUNGSTRÄDGÅRDEN”

GULD

Jobbfestivalen med ”Jobbfestivalen i Kungsträdgården

Juryns motivering: En aktion säger mer än tusen ord. Med ett nytänkande grepp som också kräver en rejäl dos mod visar detta bidrag vad inkludering och mångfald är på riktigt. En insats som förändrade livet för 600 människor är en självklar etta.

Foto: 

SILVER

Apotek Hjärtat med ”Klimakteriesäkringen

Juryns motivering: En fråga som berör halva befolkningen borde inte vara osynlig. Det har det här bidraget ändrat på med en satsning som inte bara riktar sig utåt, utan kommer hela vägen inifrån hjärtat.

Foto: 

HEDERSOMNÄMNANDE

Försvarsmakten 

Juryns motivering: Tre av bidragen i den här kategorin kommer från samma arbetsgivare. Det säger något. Med mod och hängivenhet går den här organisationen i första linjen för allas lika värde. Det gör att vi belönar denna aktör med ett hedersomnämnande

NOMINERADE

  • AKADEMISKA SJUKHUSET ”BERÄTTELSER INIFRÅN AKADEMISKA” Byrå: Coreworkers
  • ALLEIMA ”VÄRLDENS ÄLDSTA START-UP”  Byråer: Kurppa Hosk, Animal
  • KRONOFOGDEN ”SKULDPODDEN”  Byråer: Prime, Storstad
  • MULTISOFT ”KODKAMPANJ”  Byrå: Universum
  • VATTENFALL ”EPICALLY MISLEADING JOB TITLES”  Byrå: NORD DDB Sthlm

GULD

Multisoft med ”Kodkampanj

Juryns motivering: Strategin, lösningen, medievalet – allt andas kreativitet i denna lika sparsmakade som träffsäkra rekryteringskampanj. Resultatet är lockande som en hemlig klubb och minst lika svår att komma in på, perfekta egenskaper för en kampanj som vill attrahera de mest svårflirtade i sitt slag. Att sedan låta medarbetarna bygga innehållet i kommunikationen är ett kulturellt genidrag i sig, bildligt och bokstavligt. Snacka om att knäcka Employer Branding-koden.

Foto: ´

SILVER

Akademiska sjukhuset med ”Berättelser inifrån Akademiska

Juryns motivering: Låt oss vara ärliga–rekryteringskampanjer kan innehålla en och annan floskel. Dit hör dock inte ”slutkörd organisation”, ”katastrofläge” och”gamla strukturer kan stå i vägen”–formuleringar som i sin ärlighet går rakt in i hjärtat på mottagaren och bygger både stolthet inomorganisationen och nyfikenhet hos mottagaren. Tillsammans med ögonblicksbilder som lika naket visar skratten mitt i gråten och livet nära döden, blir den här kampanjen en hyllning som syns, känns och tar den plats den förtjänar. Vi vill veta mer. Vi vill se mer. Och vi vill skicka hela kampanjen i en tidskapsel till framtida generationer.

Foto: ´

BRONS

Kronofogden med ”Skuldpodden

Juryns motivering: Skapa uppmärksamhet är en sak. Ändra en uppfattning, är en annan.När ett av landets mest fruktade varumärken söker medarbetare handlar det därför om att ge en djupare bild av verksamheten. Det valda mediet låter budskapet ta tid-här finns ingen quick fix. Det får kännas jobbigt – för det är jobbigt. Men framför allt känns det mänskliga och viljan att hjälpa, snarare än stjälpa. Employer Branding som gör skillnad.

Foto: ´

FINALISTER

  • ALLEIMA ”VÄRLDENS ÄLDSTA START-UP”  Byråer: Kurppa Hosk, Animal
  • ASTRAZENECA ”GLOBAL GOTHENBURG”  Byrå: Oddwork
  • BOSTADS AB POSEIDON ”SNACKA OM LAGSPEL!”  Byrå: Coreworkers
  • CIRCLE K ”OMTAG PÅ EMPLOYER BRAND”  Byrå: Berntzon och Bylund
  • ELEKTROSKANDIA ”KUNSKAPSHJÄLTAR”  Byrå: Coreworkers
  • SVENSKA SPEL ”FLEXIBILITET PÅ RIKTIGT”

GULD

Alleima med ”Världens äldsta start-up”

Juryns motivering: I den stora resan mot en ny egen identitet för denna 160-åriga start-up var medarbetarna både en självklar målgrupp och kommunikationskanal. Årets vinnare i Grand Prix visar upp en tydlig röd tråd med en genomtänkt och ambitiös strategi som tydligt visar hur employer branding är både är en integrerad och bärande del av ett modernt varumärkesarbete.

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

SILVER

AstraZeneca med ”Global Gothenburg

Juryns motivering: Årets silvermedaljör i Grand Prix har charmat juryn med ett strategiskt employer branding arbete som fokuserat på utmaningen i att fortsatt attrahera internationell toppkompetens till sin hub i Göteborg. Utmaningen har gett konkreta goda resultat genom en smart strategi, hög kreativitet och ett datadrivet angreppssätt.

Foto: 

BRONS

Bostads AB Poseidon med ”Snacka om lagspel!

Juryns motivering: Årets brons i Grand Prix är en hyllning till det långsiktiga och enträgna employer branding arbete som mejslats fram i samverkan mellan ledning och medarbetare. Allt i syfte att säkerställa att alla blir inkluderade i dialogen och vägen framåt för bolaget. Att kunna ”göra plats för dig” och samtidigt framgångsrikt anta uppdraget från staden att öka tryggheten för sina hyresgäster i utsatta bostadsområden.

Foto: 

HEDERSOMNÄMNANDE

Jobbfestivalen med ”Jobbfestivalen i Kungsträdgården

Juryns motivering: Grand Prix-juryns hedersomnämnande går till ett initiativ som lyckats spränga alla möjliga gränser, ge hopp och lotsa över 600 personer, varav de flesta stått långt ifrån arbetsmarknaden, till ett efterlängtat jobb. En riktigt Win – Win – Win! Med kreativitet och driv visar grundaren att det går att lyckas med det som är en av Sveriges största utmaningar just nu. Varmt grattis till Jobbfestivalen i Kungsträdgården! Hoppas vi ses där i maj 2023!

Foto: