2023  |  2022  |  2021  2020  | 2019  |  2018  2017  

Nomineringar & vinnare 2017

NOMINERADE

  • FÖRSVARSMAKTEN ”HUR MÅNGA SKÄL BEHÖVER DU?”
  • PARADOX ”WE ARE PARADOX”
  • SKANSKA ”REKRYTERINGSKAMPANJ”
  • TELE2 ”WE WANT YOU”

GULD

Försvarsmakten med ”Hur många skäl behöver du?”

Fantastiska resultat genom ett syftesdrivet tänk som flyger på en egen nivå. Konsten att tala om de stora frågorna i ögonhöjd och väcka intresset för ett komplext och samhällsviktigt uppdrag behärskar vinnaren till fulländning. Och med den hotfulla läge som många delar av världen befinner sig i är det befriande att man väljer en kommunikationslinje som bygger på gemenskap.

Color_Red

SILVER

Paradox Interactive med”Paradox Interactive”

Många bäckar små. Med denna bransch arsenal och resurser hade man kunnat ösa in pengar, teknologi och kreativitet för att vinna målgruppens gunst. Istället jobbar man i det lilla och på ett strukturerat och metodiskt sätt – med allt fokus på relevans, relation och mänsklighet. Låter dötrist, men icke. Detta angreppssätt fångar en hårt uppvaktad målgrupp som gärna utforskar de smarta tester som blivit företagets värdefulla källa för rekrytering. Detta är prickskytte som ger effekt.

Color_Blue

BRONS

Skanska med”Rekryteringskampanj”

En mångfacetterad och väl integrerad kampanj där ett flertal punktinsatser sammansvetsas till en helhet som visar till en väl genomtänkt strategi och kreativa höjdpunkter. Extra eloge till Arabiska byggordlista som på ett begåvat sätt både sänker språkbarriärströsklar, kommunikation och relation mellan människor.

Color_Cyan

NOMINERADE

  • BILLERUDKORSNÄS ”SUSTAINABILITY CHALLENGE”
  • NYMANS UR ”THE WATCHMAKER”
  • PVF Y&U ”STRÅLANDE UTSIKTER”
  • SCANIA ”STUDENT TOUR”
  • SETTERWALLS ADVOKATBYRÅ ”SKY IS THE LIMIT”
  • SKANSKA ”SVERIGETURNÉ”
  • VATTENFALL ”NEW CLEAR IDEAS”

GULD

BillerudKorsnäs med”Sustainability Challenge”

En mycket snäv och hårt uppvaktad målgrupp och ett relativt oprofilerat arbetsgivarmärke brukar vara en hopplös kombo. Men här lyckas man med konststycket att väva ihop flera strategiska element och visar tydligt att en begåvad EB-strategi även kan innefatta affärsstrategi, produktutveckling och CSR. Vi gillar särskilt ambitionsnivån och lösningen i interaktionen med målgruppen. Dessutom har man skapat imponerande effekt med begränsade resurser.

Color_Red

SILVER

PVF, yrke & framtid med”Strålande utsikter”

Ska man få genomslag i en målgrupp är det smart att också påverka de som påverkar. Detta är en kampanj i tre dimensioner som både tar politisk höjd, moderliga poänger och studenterna i handen. Här ser vi en mycket välintegrerad och genomtänkt lösning med en tydlig röd tråd. Ett rakt igenom väl genomfört hantverk med både kreativ och strategisk höjd. Vi tror dessutom effekten kommer att stärkas ännu mer över tid

Color_Gold

BRONS

Scania CV AB med ”Scania Student Tour”

Vissa turnéer minns man bättre än andra. Som den här. Medaljören har skapat ett program för de flesta vakna timmarna på dygnet och låtit sina produkter stjäla rampljuset på ett avväpnande sätt. Därtill har man använt medarbetarna som språkrör på ett begåvat sätt, involverat målgruppen tidigt och flätat in ett tävlingsmoment som bygger relationer. Summan av detta gör att kampanjen spänner en både strategisk och kreativ båge som sänder effektiva pilar mot hårt uppvaktade studenter. Genuint och levererat med hög klass.

Color_Blue

NOMINERADE

  • H&M ”THE RED THREAD”
  • IKEA ”TALENT FOCUS WEEK”
  • IKEA IT ”TAKE POSITION”
  • LINKÖPINGS KOMMUN ”IDÉER TILL VERKLIGHET”
  • NETENT ”THE CHALLENGE”
  • OH MY! ”LAGOM”
  • SVENSKA McDONALDS ”GÖR DONKEN”
  • SVERIGES RADIO ”DIGITAL INTRO”

GULD

McDonald’s Sverige med”Göra Donken”

Idag måste arbetsgivare även visa hur de är bäst för världen. Vår guldmedaljör äras för sitt sätt att ta det samhällsansvaret ett steg längre. På ett mycket begåvat sätt kommunicerar man vikten av mångfald och integration genom jobb. Man berättar också om den tillit man känner för unga människor och deras förmåga att leda sig själva, företaget och världen. Kampanjerna har med rätta fått en fantastisk effekt och höjt värdet på sina jobb.

Color_Blue

SILVER

NetEnt med ”The Challenge”

Som snabbväxare inom spel- och techbranschen bjuder vår silvermedaljör på en hänförande uppvisning i strategi, kreativitet och gamefication. Detta är integrerad internkommunikation på en helt ny nivå. Vi blir underhållna, samtidigt som vi får in företagets kultur och ”quest” under huden. Kampanjen som också kastar nytt ljus på integration, worklife-balance, CSR och andra stora frågor har bland annat bidragit till att öka medarbetarnas rekommendationsbenägenhet med över 500%. Mästerligt!

Color_Blue

BRONS

IKEA med ”Architecture Talent Focus Weeks”

Vad gör en högt rankad arbetsgivare som vill bli ännu bättre på att behålla medarbetarna för att klara en ambitiös tillväxtplan? Man stakar ut en helt ny talangstrategi och mobiliserar ett coolt veckolångt event där ALLA medarbetare lyfts fram som talanger. Vi hyllar ett unikt arbetsgivartänk och ett kommunikativt grepp som vann juryns gillande på alla punkter. Och uppenbart har skapat en rad goda effekter.

Color_Blue

NOMINERADE

  • BMW NORTHERN EUROPE ”MER. INTE MINDRE.”
  • SKANSKA ”NYA KARRIÄRSIDOR”
  • SISAB ”FRAMTID MED SISAB”
  • SVERIGES RADIO ”DIGITAL INTRO”

GULD

BMW Group Northern Europe med ”Mer. Inte mindre.”

Det räcker inte att leverera maskiner i världsklass, man måste också bygga en kundupplevelse i särklass. För att attrahera de människor som kan leverera det värdet har vinnaren skapat ett gemensamt HR-koncept för återförsäljarna, som också stärker deras lojalitet. Ett kreativt arbete som är kraftfullt kommunicerat och aktiverat, med resultat som visar att det går att attrahera helt nya målgrupper. Mycket imponerande.

Color_Pink

SILVER

Skanska med ”Nya karriärsidor”

En ”mobile first-värld” ställer helt nya krav på karriärsidorna. Denna smarta och överskådliga karriärplattform tar verkligen höjd för den verkligheten. Vi prisar en responsiv och lättnavigerad karriärsajt som matats med korta och kärnfulla budskap och underhållande rörligt material. Det ger en fin mobilanpassning som hjälper till att öka trafiken till sajten och engagemangsnivåerna hos besökarna.

Color_Pink

BRONS

Sveriges Radio med ”Digital Introduktion”

En egen zon på webben, för nyanställda? Javisst. Vi bländas av en digital introduktion som vidgar begreppet karriärsajt och gör att nya medarbetare når sin fulla kapacitet snabbare. En lösning med hög puls som tydliggör arbetsgivarens mycket speciella uppdrag, utvecklingsvägarna och kulturen man blir en del av. Den som vill utforska arbetsgivaren får en mycket dynamisk och underhållande introduktion som skapar exakta förväntningar.

Color_Pink

NOMINERADE

  • FORA ”JOBBA PÅ FORA”
  • NETENT ”THE CHALLENGE”
  • PVF Y&U ”STRÅLANDE UTSIKTER”
  • SKELLEFTEÅ KOMMUN ”JOBBA I VO”
  • TELE2 ”WE WANT YOU”

GULD

Tele2 med ”We want you”

Vinnaren skapar imponerade PR-effekt och lyckas bygga relationen med en jättepublik på både Youtube och Facebook. Man gör det genom en skruvad och humoristisk berättelse som utspelar sig en galen värld. Sånt kräver mod, kreativitet och fingertoppskänsla. Vi imponeras av en syftesdriven film som positionerar en orädd utmanare, väcker starka känslor och vågar lämna arbetsgivarkommunikationens komfortzon och många plattityder. Att man parallellt skapat egna kanaler i sociala medier för att manifestera kulturen i företaget ger guldet extra tyngd.

Color_Orange

SILVER

Fora med ”Jobba på Fora”

En film med Dogma-känsla som bevisligen skapar attraktionskraft, bygger arbetsgivaridentitet och ger målgruppen en frisk autentiskt fläkt av vardagen i denna verksamhet.

Effekten är strålande. Man har fått imponerade höga konverteringstal i rekryteringstratten, man har lyckats attrahera och anställa 30 nya medarbetare och dramatiskt kapat ”time to hire”. Bravo!

Color_Orange

BRONS

Skellefteå med ”Jobba i vård och omsorg”

På papperet ser det ut som en omöjlig ekvation. Rekrytera unga, svårflörtade medarbetare till en lågprofilerad verksamhet med begränsad budget. I en verklighet där allt en allt mindre grupp yngre ska sporras att vårda och ge stöd till en allt större grupp äldre. Vår bronsmedaljör möter den utmaningen och når igenom bruset med en film som fått stor spridning. Vi hyllar det ovanligt vågade arbetsgivaregreppet i den offentliga sektorn och viljan att sälja upplevelsen av arbetsplatsen med en attityd och äkthet som känns.

Color_Orange

NOMINERADE

  • B3IT ”WELLNESS”
  • CIRCLE K ”EB PÅ FACEBOOK”
  • KRIMINALVÅRDEN ”STHLM CENTRAL”
  • OH MY! ”LAGOM”
  • RAMBØLL ”ENGINEERING FOR LIFE”
  • SIGMA ”SIGMA TRUCK”
  • SKANSKA ”ARABISKA BYGGORDLISTAN”
  • HELSINGBORGS STAD ”SKOLSKJUTSEN”

GULD

Sigma Industry West &Sigma Embedded Engineering med ”Sigma Truck”

Guldmedaljören har samma utmaning som alla andra konsultbolag – att attrahera och behålla rätt människor. Med ganska begränsade resurser och en relativt enkel lösning lyckas man ändå skapa en sanslös effekt som gör att man välter allt motstånd i Öppen klass. En lösning som bygger relationer med medarbetare, kandidater och kunder och får Employer Brand och Corporate Brand att kugga i varandra. Ett koncept med denna engagemangsdrivna twist har vi inte sett i denna bransch.

Color_Cyan

SILVER

Kriminalvården med”Kriminalvården på Stockholms Central”

Denna arbetsgivare gör alla rätt när man manifesterar arbetslivet i denna verksamhet, och hur man kan bidra till att bryta ”Den onda cirkeln”. Både eventets innehåll, ”live-känsla” och själva kanalval imponerar stort på juryn som tycker att silvermedaljören spelar i en alldeles egen division. Det hedrande omdömet gäller kunskapandet, kreativiteten, symboliken samt förmågan att häva fördomar kring en arbetsplats och få människor att förstå och sluta upp kring ett mycket viktigt samhällsuppdrag.

Color_Cyan

BRONS

B3IT med ”Wellness”

En väl genomförd och långsiktig profilering som differentierar arbetsgivare från alternativen i branschen. Genom att leva som man lär och kommunicera det skapar företaget en hälsosam ”aura” runt företagets Employer Brand som bidragit till attraktionskraften. Att fokusera så tydligt på ett område är särskiljande, vilket resultatet också bekräftar.

Color_Cyan

NOMINERADE

  • FÖRSVARSMAKTEN
  • NETENT
  • SVENSKA McDONALD’S

GRAND PRIX

Försvarsmakten

Arbetsgivaren har svarat upp mot samtliga högt ställda bedömningskriterier och visat upp strategi, koncept, kreativitet, kommunikation av mycket hög klass. Man har lyckats flytta fokus och position, vidga begrepp och sänka trösklar i ett mycket komplicerat kommunikationsuppdrag. Detta är ett helhetsarbete som bländar med både insikter, klokskap och vägval. Smart integrerat kampanjarbete har inte bara skapat ett imponerande resultat men också väldigt stor effekt för pengarna.

Color_Red