VINNARNA

|   2021   |  2019  |    2018    |    2017  | 

Vinnarna i Magnet Awards 2022 avslöjas på plats den 15 mars 2023

Fram tills dess får du gärna kika på tidigare års nomineringar och vinnare:

   2019    |   2018  |    2017

Nomineringar & vinnare 2021

FINALISTER

  • McDONALD’S ”ÖPPNA DÖRREN FÖR SVERIGES UNGA”  Byrå: NORD DDB Stockholm, Prime och OMD
  • SBC ”HELT HEMMA”  Byrå: Coreworkers
  • SKANSKA SVERIGE ”VI LETAR EFTER DIG SOM KANSKE INTE LETAR EFTER OSS”  Byrå: Parapix

GULD

McDonald’s med ”Öppna dörren för Sveriges Unga

Juryns motivering: Med tro, hopp och kärlek omfamnar den här samhällsaktören hela världens ungdomar, och med deras framtid i sikte finns bara en lösning – hopplösningen. År, efter år, efter år, visar de att oavsett deras bakgrund, drivkraft och ursprung är det de ungdomar som finns kring oss just nu, de ungdomar världen och vi behöver – just nu.  

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

SILVER

SBC med ”Helt hemma

Juryns motivering: En anonym arbetsgivare öppnar upp och berättar öppenhjärtigt om utmaningarna med uppdraget och alla berörda.  Med en stor portion humor som hittar hem till allas hjärtan, berörs vi, känner vi igen oss, och vill se mer. Med fingerspetskänsla för kreativitet kombinerat med stort mod har den här spelaren för alltid tänjt på begreppet Employer Branding.  

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

BRONS

Skanska Sverige med ”Vi letar efter dig som kanske inte letar efter oss”

Juryns motivering: I en spännande jakt på de som inte letar, rycks vi med och vill bli en del av både det internationella uppdraget och av jakten på dess utförare. Takterna, tempot och tonen attraherar, och får oss att känna oss eftersökta och efterlängtade. Attraction at its best. 

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

FINALISTER

  • ALLER MEDIA ”A-NYHETERNA – VÅR INTERNA LÄGERELD”
  • SANDVIK GROUP ”LIFE-CHAINING INNOVATIONS”
  • SBC ”HELT HEMMA”  Byrå: Coreworkers

GULD

Aller Media med ”A-nyheterna – vår interna lägerled

Juryns motivering: Med små & interna medel skapades en kommunikationsplattform & kanal där alla medarbetare blir engagerade och delaktiga. Ett format för allt från allvar, inspiration, information av pågående projekt till skoj – ett format som känns helt i linje med företagets riktning och som samlat en splittrad organisation till att bygga en stark VI-känsla. Juryn är inte förvånad att ni ökat er eNPS med 71 punkter! 

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

SILVER

SBC med ”Helt hemma

Juryns motivering: Genom träffsäker humor och igenkänning har SBC lyckats skapa både engagemang och stolthet hos sina medarbetare samt ökat kännedom om sina tjänster.  Med medarbetarna som ambassadörer har man överträffat målen och både dubblerat besöken till karriärsidan och attraherat nya talanger. Det är inte konstigt att juryn jublar! 

 

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

BRONS

Sandvik Group med ”Life-Chaining Innovations

Juryns motivering: Genom gripande historier visar bolaget på innovation och spjutspetsteknoligi i världsklass som förändrar människors livskvalitet för alltid. Med ett tydlig syfte väl förankrat i affärsstrategin, att stärka varumärket genom emotionell kommunikation, skapar bolaget intern stolthet och visar okända sidor. Detta bidrag skapar inte bara mätbara resultat inom engagemang och attraktion utan berör oss i juryn på riktigt. Vi blir nyfikna och stolta över att denna innovationskraft finns här ibland oss. 

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

FINALISTER

  • HAGER GROUP ”HI!”  Byrå: Business & People
  • SBAB ”EN KARRIÄRSIDA FÖR ALLA”  Byrå: Coreworkers
  • WORKO ”AUTOMATISERAD SOURCING AV PASSIVA KANDIDATER”  Byrå: Worko & Zmash

GULD

SBAB med ”En karriärsida för alla

Juryns motivering: Att vara knasig i sin kommunikation är vanligt i många branscher. Dock inte i bankvärlden. Därför sticker SBAB ut från mängden på ett väldigt positivt sätt. Det är en tekniskt kreativ lösning med en utmärkt strategi, där själen blottas och passionen lyser igenom. Vinnaren i kategorin People Tech har skapat en teknisk lösning som speglar företagets innersta – varumärket och kulturen – och gör det enkelt att skapa personliga annonser. DET är modigt! 

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

SILVER

Hager Group med ”Hi!

Juryns motivering: The Silver Prize-Winner in the category People Tech are highly focused on learning, in order to strengthen internal competence. During the covid pandemic, co-workers built the Group’s new platform for changing and developing the electrical world of tomorrow. True co-creation. Hager Group has involved a large number of internal ambassadors and stuck to their communications concept through all channels – keeping it clear and concise. This is a strategic investment in learning which has created great engagement, numerous ”students” and clear results. Not just in Sweden, but internationally too.

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

BRONS

Worko med ”Automatiserad sourcing av passiva kandidater”

Juryns motivering: Tänk att äntligen få bryta sig loss från den gamla vanliga ”annons-till-ansökningsformulär-till-urvalsprocess”-formeln. Det är precis vad årets bronsvinnare gör! Worko lyckas ta jobben till rätt personer och engagera dem i en dialog genom en chatbaserad lösning i sociala medier. Genom att de aktiverar kandidaten direkt i sociala medier kan de redan där få en dialog och skapa en effektiv sourcingistället för att leda dem vidare till den klassiska karriärsidan. 

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

FINALISTER

  • H&M ”BE YOURSELF & MORE”
  • SPOON AGENCY ”SPOON INCLUSION & DIVERSITY”

GULD

H&M med ”Be yourself & more

Juryns motivering: Juryn är överens. Det här är en vinnare! På ett snyggt och skarpt sätt väver man smart och framgångsrikt ihop strategi, kreativitet och effekt. Resultatet? Bevisat äkta, intern förändring & inkludering. Dessutom med samma, snygga finish som i företagets externa kommunikation och en del av den välkända loggan ständigt närvarande. Sån WOW-känsla!

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

SILVER

Spoon Agency med ”Spoon Inclusion & Diversity

Juryns motivering: Det här är större än en kampanj. Det är ett envist förhållningssätt som imponerar på juryn. Aktören blir både en tydlig förebild och en inspirerande kompass för förändring. Så väl för de egna kunderna, som för en bransch i verkligt behov av ett bredare synsätt och inkludering. Bravo!

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

FINALISTER

  • ADDSECURE ”ONE COMPANY ONE CULTURE”  Byrå: Wildfire
  • H&M ”BE YOURSELF & MORE”
  • SANDVIK ”BIRD IN THE MINE – ELECTRIFYING THE FUTURE”

GULD

H&M med ”Be yourself & more

Juryns motivering: Ett starkt konsumentvarumärke attraherar många kandidater. Risken är dock att konsumentupplevelsen skapar fel förväntningar på medarbetarupplevelsen. Det är därför avgörande att skapa en employer brand-strategi som både skapar differentiering och en koppling till konsumentvarumärket. Det har denna finalist gjort på ett fantastiskt sätt. Strategin inkluderar ett globalt EVP för 75 marknader, med en mycket stark och kreativ idé som kärna. Det här konceptet hyllar externa och interna målgrupper och anpassas lätt till lokala marknader med hjälp av färdiga verktyg och riktlinjer. Juryn imponerades över den strategiska höjden, den kreativa idén och det höga produktionsvärdet i denna konceptfilm.

 

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

SILVER

Sandvik Group med ”Bird in the Mine – Electrifying the Future”

Juryns motivering: Många företag konkurrerar om samma talanger. Att öka kännedomen och att sticka ut kan minst sagt vara svårt. Detta kreativa bidrag vill inte bara attrahera nya kompetenser, utan också ändra på uppfattningen om sin bransch. Finalisten har omfamnat vanliga branschuppfattningar, använt dess på ett kreativt och smart sätt för att öka kännedomen om branschen, lyfta fram hur de bidrar inom sitt område och vad de kan erbjuda. Juryn imponerades av den breda kanalmixen, den kreativa kommunikationen och hur medarbetarna engagerades för att nå resultat.

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

BRONS

AddSecure med ”One company One culture

Juryns motivering: Att smälta samman kulturer från olika bolag vid uppköp och skapa engagemang är mycket utmanande och det finns få företag som verkligen lyckats med detta. Det är dock något som vi fick se exempel på i detta inskickade bidrag. Denna finalist har på ett strategiskt och inspirerande tillvägagångssätt under flera års tid byggt en stark positiv företagskultur och sammanhållning cross-border mellan både lands- och tidigare företagsgränser. Resultaten har inte låtit vänta på sig. Juryn är mäkta imponerad över de framgångsrika KPIer som uppvisas och kan bara säga hatten av för väl utfört arbete. 

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

FINALISTER

  • KLARNA ”KLARNA SUCCESS STORIES”
  • KNOWIT SYD ”DICK”
  • McDONALD’S ”ÖPPNA DÖRREN FÖR SVERIGES UNGA”  Byrå: NORD DDB Stockholm

GULD

Knowit Syd med ”Dick

Juryns motivering: Utan präktiga pekpinnar, men med intresseväckande humor och potent symbolik, sätter årets vinnare i den öppna klassen fingret på ett i branschen välkänt problem. På det här sättet visar man inte bara var man står i frågan, utan också att värderingsstyrd kommunikation kan vara både kreativ och väldigt rolig. Klockren strategi och lysande genomförande ger employer branding vi vill se mer av. Dick, plocka fram champagnen – det är dags för Knowit Syd att fira!

Color_Yellow

SILVER

McDonald’s med ”Öppna dörren för Sveriges unga

Juryns motivering: Att medarbetarna är företagets viktigaste tillgång, skriver de flesta under på. Men långt ifrån alla går hela vägen och låter organisationens employer branding bli The branding. Berättelserna om det första jobbets betydelse där och då, men också för framtiden, berör på riktigt. Storslaget, men med äkta känsla. Rakt på sak, utan att bli övertydligt. Om det var bra så? Inte på långa vägar. Grattis McDonalds – det här vill vi ha mer av!

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

BRONS

Klarna med ”Klarna Success Stories

Juryns motivering: I ett Landet Lagom fyllt av förtroendeblått och ansvarsgrönt, krävs det inte jättemycket för att sticka ut. Men den här aktören nöjer sig inte med det. Med ett unikt färgsprakande formspråk och en lika tydlig som egen tone of voice, skapar man sitt eget universum – all in oavsett om det gäller slå-på-trumman-varumärkeskommunikation eller en intern organisationsförändring. Juryn bugar åt en inspirerande success story och säger: Grattis Klarna!

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

FINALISTER

  • McDONALD’S ”ÖPPNA DØRREN FØR SVERIGES UNGA”  Byrå: NORD DDB Stockholm, Prime och OMD
  • SBC ”MYCKET MER ÄN FASTIGHETSFFÖRVALTNING”  Byrå: Coreworkers
  • SVENSKA SPEL ”SVENSKA SPEL GRAND PRIX”

GULD

Svenska Spel med ”Svenska Spel Grand Prix”

Juryns motivering: Årets vinnare är en verklig spelare. Välkänd för de flesta men inte som arbetsgivare inom svårrekryterade målgrupper. Genom att ta nya grepp och kombinera sina stjärnor med nya tjänster, har de uppnått god effekt både bland sökande och i synen på dem som arbetsgivare. Juryn såg en bredd av kreativa och integrerade aktiviteter, med en lag-sammanhållning som anstår en riktig vinnare!

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

SILVER

SBC med ”Mycket mer än fastighetsförvaltning”

Juryns motivering: Med lågmäld konsekvens har de arbetat med sin grafiska profil och kommunikation. De har vävt ihop sitt employer och corporate brand, väl förankrat i organisationens själ. En stadigt pyrande glöd ger mer effekt över tid, än en stor fyrverkerikampanj. Årets silvermedaljör är en pigg 100-åring som är hemma på det mesta.

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park

BRONS

McDonald’s med ”Öppna dörren för Sveriges Unga”

Juryns motivering: Årets bronsmedaljör har återigen skapat ett brett engagemang för att få fler att öppna dörren för Sveriges ungdomar. Genom en bra strategi, ett gott hantverk och en stolthet över den egna verksamheten, har man ökat tilltron som arbetsgivare och samhällsaktör. Kombinationen employer branding, corporate branding och PR, ger unga hopp och juryn mersmak.

Foto: Alexander Reinholdsson / The Park