Nomineringar & vinnare 2018
NOMINERADE
- AKADEMISKA SJUKHUSET ”Svart på vitt”
- BYGGCHEFERNA ”Byggbranschen är för bögar”
- FÖRSVARSMAKTEN ”Många har många frågor”
- SVERIGES RADIO ”Hos oss växer världen”
- SWECO SVERIGE ”Connect”
- TOBII ”Kista Galleria”
- TRAFIKVERKET ”Projektledare”
GULD
Försvarsmakten med ”Många har många frågor”
Denna arbetsgivare har med en enkel idé skapat ett imponerande genomslag från ett tufft utgångsläge. Kampanjen har en väl genomarbetad strategi baserad på skarp målgruppsanalys. Med en inspirerande bredd på innehåll, från tryckt till rörligt, ett kanalval baserat på målgruppen och ett attraktivt koncept byggt på självdistans, transparens och egna interna ambassadörer finns inte mycket mer att önska vad gäller genomförandet. Kreativiteten att framställa vardaglighet på ett intressant och uppseendeväckande sätt är en svår konst och även här lyckas guldmedaljören. Med en effekt som dessutom överträffat målet och fått hela juryn att vilja söka sig till denna arbetsgivare.
SILVER
Sweco Sverige med ”Connect”
Juryns silvermedaljör har med sin kampanj visat att de gjort hemläxan och analyserat sin målgrupp exemplariskt. En på ytan klassisk kampanj men som med sin genomarbetade strategi, struktur och genomförande briljerar och sticker ut. Med en modern intern lösning har bolaget bevisat att det går att skapa ett referral system som troligen är långt starkare än rekryteringsföretagens egna. Kampanjen har med goda resultat visat att den ideala kandidaten aldrig är mer än sex handslag bort från dina egna anställda.
BRONS
Akademiska Sjukhuset med ”Svart på vitt”
Vår bronsmedaljör lyckas på ett kraftfullt och autentiskt sätt beröra och träffa oss rakt in i hjärtat. Kampanjen, greppet och ärligheten står ut i en bransch med enorm kompetensbrist och konkurrens, samtidigt som den på ett effektivt sätt visar oss utanför hur fundamentalt viktigt arbete dessa människor gör varje dag. Inte en reklamkampanj, inga påhittade slogans – bara äkta berättelser. Ett modigt, ambitiöst och väl genomarbetat projekt som bärs fram av medarbetarna och som kommer eka högt såväl internt som externt.
NOMINERADE
- BILLERUDKORSNÄS ”What if?”
- ERICSSON ”Ericsson Uniteam”
- ESSIQ ”Att fånga in och hålla kvar”
- OMEGAPOINT ”Student-konferensen”
- POLISEN ”Är du redo för en större uppgift?”
- SOS ALARM ”Hackathon – på liv och död”
- SWECO SVERIGE ”Sweco Powertalk”
GULD
Ericsson med ”Ericsson Uniteam”
Att bygga interna influencers har visat sig vara en fullträff. Det har inte bara lyft varumärket som en attraktiv arbetsgivare hos studenter. Den långsiktiga strategin har också ökat den interna stoltheten, gett ett bättre rekryteringsunderlag och möjligheter att på ett effektivt sätt skapa relevant innehåll i många olika kanaler.
SILVER
Polisen med ”Är du redo för en större uppgift?”
Genom att skapa verklighetstroget innehåll som berör har denna aktör lyckats med sin utmaning – att markant öka antalet relevanta ansökningar till sin verksamhet. En uppmärksammad och effektiv kampanj som nått en bredd av önskvärda studentansökningar helt enkelt!
NOMINERADE
- B3 ”Zebror och soffliggare”
- CENTIRO ”Centiro Onboarding”
- CLARION HOTEL ”Passion Coach”
- CLARION HOTEL ”Talangjakten”
- DANDERYDS SJUKHUS ”@akutendanderyd”
- DER TOURISTIK NORDIC ”Apollo 2.0 • Project WE”
- RAMBOLL ”Engineering for Life”
GULD
Ramboll med ”Engineering for life”
Med stark planning och analys, tydliga mål och siktet inställt på att koppla samman världar skapades en unik lösning för ingenjörer på lunchpromenad, medarbetare i fikarummet och hungriga småfåglar i vårvintern.
En genomarbetad kanalstrategi, smarta uttag väl genomförd kampanj levererade fina resultat mot tydliga effekttal och KPIer. Extra plus för att ge Danmark deras egen Ingvar i Børge. Nu ser vi med spänning fram emot nästa steg i en satsning som löper fram till 2021.
SILVER
DER Touristik Nordic/Apollo med ”Apollo2.0/Project WE”
I ett bolag där stoltheten för sitt ursprung ALLTID funnits lyckas man på ett strålande sätt förena intern med extern kommunikation och skapa kund- och medarbetarupplevelser samtidigt. Modern HR och organisationsutveckling applicerad blandar strukturella, kulturella och emotionella insatser och perspektiv. Resultatet imponerar med bl.a eNPS-förbättring i världsklass.
BRONS
B3 med ”Zebror och soffliggare”
Med ränderna i topp gjordes en elitsatsning i wellness på lagom nivå för alla – även kunder. Adrenalinstinn matchotradition angreps med humor och inkluderande, självklart iklätt egen unisexkollektion. Resultatet är imponerande, starkt kopplat mot kärnvärden och mätt och redovisat i skräddarsytt ROI.
NOMINERADE
- BYGGCHEFERNA ”Byggbranschen är för bögar”
- CLARION HOTEL ”Talangjakten”
- CREADOR ”My Dream Now”
- FÖRSVARSMAKTEN ”We don’t always march straight”
- ICA GRUPPEN ”Caroline Farberger”
- SBAB ”Respekt & Jämlikhet”
- SKANSKA SVERIGE ”Internationella ledarprogrammet”
GULD
Försvarsmakten med ”We don’t always march straight”
För helheten, känslan och äktheten bakom orden – som till exempel manifesterats av en karaoke-sjungande ÖB i Pride-tåget. Vinnaren lyckas här koka ner det universella budskapet till en enkel catchy fras som gör att den fått spridning och kärlek världen över.
Det här är kommunikation i sin finaste form. Den väcker emotioner, bryter genom vallen av fördomar och visar hur viktigt det är att leva varumärket fullt ut. Genom ett envetet och långsiktigt arbete, systematik och engagemang från hela organisationen marscherar kultur och varumärke i samma takt.
SILVER
ICA Gruppen med ”Caroline Farberger”
Att leva och besjäla ett liv fullt ut. Att våga hålla den linjen, trots att man inser att man riskerar allt. Det var så dramats första akt såg ut. Att helhjärtat och med öppna armar välkomna och stötta den förändring som komma skulle bottnar i en tydlig värdegrund, stor närvaro, omtanke och ett ordentligt mått av mod. Den här pristagare visar helt enkelt att det blir bäst när man står upp för att få vara just sig själv.
BRONS
Clarion Hotel med ”Talangjakten”
En organisation som länge fattat att medarbetarna berikar och utvecklar hela varumärket. En organisation som inte bara sticker ut hakan och säger att man är grym på att hitta de bästa talangerna. Man vågar också utmana definitionen av talang och utforskar nya vägar att visa den inneboende kraft som finns i alla människor. Med en tydlig strategi, kreativitet av första graden och ett energifyllt genomförande lyckas årets bronspristagare genom sin talangjakt både bygga kultur, skapa engagemang och fylla sina hotell med passionerade medarbetare
NOMINERADE
- BONNIER NEWS ”Vi når och berör fler”
- EVRY ”Shape the future today”
- iSTONE ”Inbound rekrytering”
- SKELLEFTEÅ KOMMUN ”Var med och skapa Skellefteås framtid”
- THE ABSOLUTE COMPANY ”Breaking down silos?”
- TRAFIKVERKET ”Pilot 80 projektledare”
- VÄNERSBORGS KOMMUN ”Digital introduktion”
GULD
The Absolut Company med ”Breaking down Silos with the Cultr app”
Med trovärdighet, en tydlig strategi och ett exemplariskt genomförande så fullkomligt älskar vi nummer 1.
Med tekniska hjälpmedel förenas företagets anställda i gemenskap, kultur och känslor. Detta företag har lyckats övervinna geografiska hinder och involverar hela företaget i arbetet med Employer branding och kulturbyggande, med ett exemplariskt resultat som följd.
SILVER
Istone med ”Inbound rekrytering”
Genom att inventera vilka digitala marknads- och kommunikationsplattformar företaget redan hade tillgång till, men inte använde i rekryteringssammanhang, har företaget lyckats nyttja kraften i redan investerad teknik, för att ge mer kärlek till kandidatupplevelsen och väcka nyfikenhet hos en idag svårflörtad målgrupp.
Genom att fokusera på sina tre viktigaste kandidatmålgrupper och förenkla sin ansökningsprocess, har företaget ökat inflödet av dessa värdefulla kandidater med 860%. Det är en digital förflyttning i sitt Employer Branding-arbete som ska hyllas och uppmärksammas.
BRONS
Trafikverket med ”Pilot 80 projektledare”
Genom att våga gå sin egen väg och fokusera sina resurser på en effektiv rekryteringskanal har Trafikverket visat att en statlig organisation kan uppnå mycket bra rekryteringsresultat i en svårnavigerad och konkurrensutsatt kandidatmarknad. Genom att exekvera en effektiv, modern och skräddarsydd 100% digital rekryteringskampanj har man förmått att nå ut till och kommunicera med en smal väldefinierat målgrupp med mycket imponerande resultat. Vore otroligt roligt att se fler organisationer våga göra samma digitala förflyttning!
NOMINERADE
- AKADEMIKERFÖRBUNDET SSR ”Fyra filmer om hot & våld”
- CLARION HOTEL ”We are Clarion”
- CRAMO ”We are shapers”
- ESSIQ ”Konsultchefen”
- SCANIA ”Work with IT at Scania!”
- SOS ALARM ”Rekryteringsfilmer”
- SVENSKA SPEL ”En större upplevelse”
- TELIA COMPANY ”#PeopleOfTelia”
- WISE PROFESSIONALS ”En väldigt viktig rekryteringsfilm!”
- ÅF ”Making Future”
GULD
Clarion Hotel med ”We Are Clarion”
I en ytterst rörlig bransch lyckas guldmedaljören lyfta de passionerade personligheter som är grunden i hotell- och restaurangbranschen. De ger en bild av en verksamhet som bygger på de härliga, ödmjuka, knasiga, innovativa och snabbtänkta medarbetarna de har. Ett koncept som får mottagaren att snarare känna passionen, än läsa sig till den.
På ett mycket begåvat sätt kommunicerar man även vikten av mångfald och integration genom jobb, något som inger hopp och framtidstro. Med sitt budskap lyckas vinnaren skapa en jättepublik på Facebook, Instagram och Youtube där de förmedlar både varumärkeskännedom samt bygger en stolthet och ett ambassadörskap bland deras medarbetare.
SILVER
ESSIQ med ”Konsultchefen”
Med charm, skratt och igenkänningsfaktor bryter de med sin Göteborgshumor av på ett oväntat och härligt sätt. Glädjen och kreativiteten är smittsam och de lyckas på ett snyggt sätt locka oss till att vilja veta mer om både företaget och tjänsten. Effekten blir strålande med en film som får stor spridning, genererar många ansökningar och tre tillsatta gruppchefer.
De visar att de är ett företag som vågar gå utanför boxen, tänka nytt och skapar därmed faktiska resultat med en minimal budget. Approachen säger en del om bolagets kultur och dess förmåga att lita på individen och släppa dem fria. Man skrattar, blir nyfiken och vill veta mer!
Ibland krävs det att man chansar, går på känslan och är lite galen för det ska bli magi.
BRONS
Telia Company med ”#PeopleOfTelia”
Med mod & personlighet lyckas bolaget lyfta individen bakom titeln på ett sätt som trollbinder och ger oss en mänskligare, intimare och mer spännande bild av den nordiska giganten. De går på ett subtilt sätt till överdrift och bakar på så sätt in humor vilket får oss att dra på smilgroparna, samtidigt som man blir nyfiken och får en personligare relation till bolaget. Effekten blir en varm film som berör genom att lyfta fram unika personligheter på ett tilltalande sätt.
Här lyckas man ta till sig vad talangmarknaden vill ha vilket är att ge tillgång till hela individen, dess passioner och intressen.
En äkta home run i EP-arbete!
NOMINERADE
- CLARION HOTEL ”Craziness att Clarion”
- ERICSSON ”Ericsson Uniteam”
- ESPRESSO HOUSE ”Sök utan CV”
- ODDWORK ”World record: Make your dreams come true!”
- QUALITY HOTEL ”Q-moment”
- STATENS INSTITUTIONSSTYRELSE SiS ”Det gäller livet”
GULD
Clarion Hotel med ”Craziness at Clarion”
På ett kreativt och lekfullt sätt förmedlas tydligt företagets vision och kultur, och hur medarbetarna har fullt mandat att förverkliga sitt engagemang och därigenom skapa fantastiska kundupplevelser.
SILVER
SiS med ”Det gäller livet”
Med starka känslor och ett gediget hantverk bygger kampanjen stolthet hos medarbetarna och väcker intresset hos oss som inte tidigare kände till det viktiga jobb de gör.
BRONS
Ericsson med ”Ericsson Uniteam”
En smart och målmedvetet genomförd kampanj där man genom att engagera influencers bland studenterna och låta målgrupperna själva bidra med innehåll tagit ett nytt grepp på sättet att bygga nätverk och närvaro hos högskolestudenter.
NOMINERADE
- CLARION HOTEL
- ERICSSON
- FÖRSVARSMAKTEN
- RAMBOLL
- THE ABSOLUT COMPANY
VINNARE
Clarion Hotel
I en värld där kraven på HR är att bli en integrerad del av verksamheten och måste visa ROI för sina insatser. I en värld där Brand och Employer Brand blir alltmer symbiosa. I en värld där nöjda kunder och nöjda medarbetare är produkten av varandra och leder till både starka upplevelser och lönsamhet.
I den världen lever vi idag.
Dessa kopplingar har vinnaren av årets Grand Prix sedan länge sett och satt högst på ledningens agenda. Genom sin fullkomliga övertygelse, tydliga strategi och sitt mästerliga genomförande är deras omslutande Employer Branding-arbete inte bara imponerande men även enormt genuint. På en hårt konkurrensutsatt marknad och med sin karismatiske härförare har man kompromisslöst skapat sin egen kultur och med det ett internt engagemang som verkligen sticker ut och gör skillnad – från kandidatupplevelse till medarbetarupplevelse och hela vägen ut till kundupplevelse.