Vinnare – tävlingsåret 2024

GULD

MAX Burgers  ”SKILLS TO PAY THE BILLS”  Byrå: Intern

Juryns motivering: Närkampen i denna kategori saknar motstycke. Ur ett innanhav av starka bidrag var det ett som slutligen slog högst på alla områden. Kampanjen med guldglans tar ett bredare grepp än att bara marknadsföra arbetsgivaren och företaget. Här låter man ungdomar förstå att deras spelkunskaper är en superkraft som kan överföras till arbetslivet. Det man lyckas med är något nytt och i alla stycken kreativt. En enkel och tydlig kampanj som trissar engagemanget hos en mycket svårflirtad målgrupp och placerats mitt i deras digitala verklighet. Grattis MAX Burgers.

Jury: Kampanj

SILVER

Husqvarna  ”DOOM MOWERS” Byrå: Prime Weber Shandwick

Jury: Kampanj

BRONS

TRE Sverige  ”VÄLJ EN TREVLIG CHEF”  Byrå: Intern

Jury: Kampanj

GULD

Mentimeter  ”INCLUSION & ENGAGEMENT BY DESIGN”  Byrå: Intern

Juryns motivering: Arbetsgivaren har framgångsrikt behållit och stärkt en kultur som är ett skolexempel på mångfald, inkludering och engagemang. Genom en tydlig strategi och ett målmedvetet arbete har man skapat en varaktig förändring som trissar både trivsel och resultat. Alla i juryn tryckte på sina mentometrar och var eniga – detta är en prestation som verkligen sticker ut och ska höjas till absoluta Employer Branding-toppen. Grattis Mentimeter.

Jury: Kultur & Inkludering

SILVER

Mondi Dynäs  ”FANTASTISK FOLK”  Byrå: Devocy

Jury: Kultur & Inkludering

BRONS

Meliva med ”MELIVA VÅRDAR SITT VARUMÄRKE VARJE DAG”  Byrå: Spark & Grow

Jury: Kultur & Inkludering

GULD

Liseberg  ”ETT VANLIGT JOBB. FAST LITE MER WIEE!”  Byrå: Coreworkers

Juryns motivering: En djärv och insiktsdriven strategi, förankrad i en verksamhetsförändring som ompositionerar arbetsgivarvarumärket genom kontraster – trygghet möter glädje, stabilitet möter energi. Intern stolthet och långsiktig attraktionskraft formas av ett lekfullt koncept med lite mer wiiie!”

Jury: Strategi

SILVER

Arbetsmiljöverket  ”STRATEGI MED HJÄRNA, MOD OCH HJÄRTA”  Byrå: Keeparo

Jury: Strategi

BRONS

SCA  ”VI SKAPAR VÅR FRAMTID IDAG”  Byrå: Coreworkers

Jury: Strategi

GULD

Husqvarna  ”DOOM MOWERS”  Byrå: Prime Weber Shandwick

Juryns motivering: Ett bidrag stack ut genom att utmana konventionerna, tänja på gränserna för Employer Branding. I stället för att följa traditionella rekryteringsstrategier valde de att omfamna teknik och gamingkultur med kreativitet och tekniskt nytänkande. De fick teknik- och ingenjörstalanger världen över att ta notis och skapade en global snackis. De visade världen att de är en arbetsgivare som tänker annorlunda, vågar utmana normen och erbjuder en lekfull, teknisk och innovativ arbetsplats. Ett enastående exempel på hur Employer Branding och teknik kan samverka och skapa en överlägsen vinnare.

Jury: Tech

SILVER

Vattenfall  ”AUTORECRUIT”  Byrå: Keeparo

Jury: Tech

BRONS

Bankgirot  ”KYLSKÅPSPOESI”  Byrå: Minnesota Communication

Jury: Tech

GULD

Sigma Group  ”EXPERTS OF TOMORROW”  Byrå: NocNoc

Juryns motivering: En film som går bortom det förväntade och berör på djupet. Med en stark berättelse, vackert foto och imponerande rekvisita inspirerar den till en teknisk framtid – utan att behöva visa en enda medarbetare. Vågar vara lekfull, mänsklig och samtidigt visionär. En film som inte bara informerar, utan verkligen engagerar.

Jury: Fristående video

SILVER

Sveriges Radio  ”GÖR SKILLNAD – PÅ RIKTIGT”  Byrå: NoA Elevate

Jury: Fristående video

BRONS

SCA med ”ÄR DEN SANT ATT…?”  Byrå: Coreworkers

Jury: Fristående video

GULD

Husqvarna  ”DOOM MOWERS”Byrå: Prime Weber Shandwick

Juryns motivering: En modigt och intressant koncept som sätter perspektiv på sin egen nisch och det kluster av ingenjörer som behövs. Vi applåderar en utmärkt genomförd idé med ett vaket val av arena och kanaler – både mot en specifik grupp samt en utvidgad målgrupp. Det vi ser är en tydlig bakgrundsbeskrivning av problemet och en stabil analys av målgruppen. Allt genomfört med en tydlig koppling till det egna varumärket. Och sammanfattat med väldigt fina resultat på engångsaktiviteten. Helt enkelt ett strålande genomfört arbete Husqvarna!

Jury: Kreativ innovativ klass

SILVER

MAX Burgers  ”SKILLS TO PAY THE BILLS”  Byrå: Intern

Jury: Kreativ innovativ klass

BRONS

Vattenfall & Skellefteå Kraft  ”HÖGSPÄNNING”  Byrå: Delta Studios

Jury: Kreativ innovativ klass

GULD

TRE Sverige  ”FRÅN UTSKÄLLD TILL BÄST I BRANSCHEN”  Byrå: Intern

Juryns motivering: Genom att sätta medarbetarnas autentiska engagemang i centrum har man transformerat sin kultur – från ett ensidigt kommersiellt fokus till en samhällsengagerad och värderingsdriven arbetsplats. Med en tydlig vision och starka värderingar som styr både beslut och beteenden i vardagen, har inte bara arbetsgivarvarumärket stärkts – utan hela varumärket. Resultatet? Både effektivt, trovärdigt och riktigt Tre-vligt!

Jury: Grand Prix

FINALIST

Trafikförvaltningen  ”VI ÄR KOLLEKTIVTRAFIKEN I STOCKHOLM”  Byrå: Coreworkers

Jury: Grand Prix

FINALIST

Kronofogden med ”ETT JOBB SOM RÄKNAS”  Byrå: Intern / Prime Weber Shandwick

Jury: Grand Prix